Competitie meeste wedstrijden stopt vanwege corona

BERICHT VAN JAN ROOSE

Toen ik rond de jaarwisseling met het idee kwam van een “meeste wedstrijden competitie” kon ik natuurlijk niet vermoeden dat onze wereld er 3 maanden later figuurlijk een beetje anders uit zou zien. Na het weekend van 7/8 maart geen wedstrijden meer en gaat dat de komende tijd veranderen? April en mei moeten als verloren beschouwd worden en persoonlijk lijkt het me verstandig om ook in de maanden daarna nog voorzichtig te zijn met grote groepen ( 100 en meer ) mensen bij elkaar. Of de overheid daar ook zo over denkt, valt af te wachten.

Bij een vorige reactie had ik al de geopperd om eventueel de competitie voor dit jaar te beëindigen. Als er geen continuïteit is, ebt de belangstelling zeker weg en om de draad dan pas weer in juli of augustus ( als dat al lukt ) op te pakken, lijkt me ook niets. Het is dan trouwens al geen competitie meer over een jaar en dat was toch het uitgangspunt. Nu hoor ik sommigen al zeggen: “

Zo komt Jan Roose er weer goedkoop vanaf”, maar wie mij kent weet dat ik mijn beloftes nakom. Geldprijzen, premies en bonussen, die ik had uitgeloofd, zijn altijd uitgereikt. Dat is dus het probleem niet. Ik wil een leuke competitie waar elke maand een verhaal over geschreven kan worden en dat valt nu in het water. Mijn voorstel is om nu te stoppen en de competitie in 2021 te herhalen met in principe dezelfde regels en prijzen. Wie een ander voorstel heeft, moet het maar laten weten. Toch kap ik het niet helemaal af. De eerste kwartaalprijs blijft gewoon gehandhaafd. Madeleine Rommers heeft deze met 14 wedstrijden in 10 weekenden gewonnen. Zij ontvangt t.z.t een hardlooppakket. Misschien kunnen we een nieuwe kwartaalprijs dit jaar nog wel 1 of 2 keer herhalen met iets meer prijzen?

Even los van deze competitie vraag ik me wel af hoe het nu de komende maanden verder gaat met de Zeeuwse hardloopwedstrijden. Op een andere hardloopsite heb ik er al iets over geschreven, maar misschien moeten we wel naar alternatieve wedstrijden, aangenomen dat we weer met kleine groepen samen mogen komen. Het gemakkelijkste is dan wedstrijden op de baan met series van maximaal 20 lopers. Niet iedereen zijn of haar favoriete bezigheid, maar beter iets dan niets. Je kunt ook een soort “tijdlopen” organiseren, waarbij de lopers zelf hun starttijd bepalen, maar wel in een afgesproken tijdzone van bijvoorbeeld 1,5 uur. Een beetje afgekeken van de tegenwoordig populaire parkruns. Met het systeem van RaceResult van AV’56 een makkie, maar ook met een stopwatch en een handige lijst is dat te doen. Een variant is de door mij eerder aangekondigde achtervolging met leeftijdshandicap. Bij de meeste van deze vormen zullen we de te lopen afstand niet te lang moeten maken. Dat wordt dan een hoop improviseren en of je dan altijd op tijd een vergunning aan kunt vragen, valt ook te bezien. Bij veel gemeenten is dat ook niet altijd nodig, zolang er geen straten afgesloten moeten worden en het aantal deelnemers niet te groot is. En als niemand een zichtbaar startnummer draagt is het voor het oog geen wedstrijd en daar zijn creatieve oplossingen voor te bedenken. Heb je ook ideeën? Ik hoor ze graag.

Een gedachte over “Competitie meeste wedstrijden stopt vanwege corona

  1. Er zijn dus al ideeën naar me toegestuurd en ik heb dat verder uitgewerkt. Hieronder kun je er alles over lezen en we beginnen er direct mee.
    DE ONZICHTBARE TEGENSTANDER.
    Op dit moment strijden we allemaal tegen een onzichtbare tegenstander. Hoe lang die strijd nog zal duren, is niet te voorspellen. Daarom zijn er geen gewone wedstrijden en dat juist in een periode dat veel hardlopers op scherp staan vanwege hun marathonvoorbereiding. Ik had al een idee geopperd voor de periode waarin we misschien weer met kleine groepjes bij elkaar kunnen komen: de tijdloop.
    Hierop kreeg ik reacties, maar zij willen al tijdlopen organiseren tijdens deze verplichte “opsluiting”. Van Crum vd Linden kreeg ik een mail met Strava resultaten over 5 km. Nog meer lopers zouden belangstelling hebben om zoiets te doen. Nu heb ik geen Strava en zodoende kon ik zijn resultaat niet zien, want blijkbaar moet je dan inloggen. Het resultaat van de andere loper kon ik wel direct zien, zelfs met een kaartje waar hij dat gelopen had. https://www.strava.com/activities/3202608321

    Kijk op die manier kunnen we natuurlijk iets op poten zetten. Niet alleen met Strava, maar ook met alle andere meettoestellen, die in ieder geval afstand en tijd registreren en dat via de computer kan worden doorgespeeld. Het belangrijkste is dat jullie alleen of hoogstens met 2 ( echtpaar, koppel ) de afstand afleggen, want het moet veilig blijven. In Nederland bestaat zoiets al onder de naam Coronarun, maar daar wordt € 17,50 inschrijfgeld gevraagd. Daarvan gaat een deel naar een goed doel, je krijgt dan een medaille, je bepaalt zelf de afstand en er is dus geen uitslag. Dat is niet de bedoeling.
    Ik noem het de tijdloop series zonder prijzen en uiteraard geen inschrijfgeld. Elk weekend of om de 2 weken een ander afstand. Dit weekend van 28 en 29 maart beginnen we met een 5 km. Je loopt je 5 km op een zelf gekozen traject tussen vandaag en zondagavond 18.00 uur. Of het een ronde, een visa versa traject of alleen met wind mee is, maakt niet uit. Het gaat per slot van rekening vooral om een extra prikkel, zodat je gemotiveerd blijft. Volgende week maak ik de volgende tijdloop bekend.
    Het resultaat mail je zo snel mogelijk, maar uiterlijk maandag 30 maart naar jacroose@hetnet.nl. Ik maak dan een uitslag. Zet voor de zekerheid in de mail ook het resultaat voor het geval ik Strava of je GPS gegevens niet kan lezen. Ik probeer de uitslag op atletiekzeeland te plaatsen, maar ik stuur hem in ieder geval naar alle deelnemers. Nog vragen of suggesties? Laat het weten.
    Groeten,
    Jan Roose

Plaats een reactie