Belgische concurrentie voor de Zeeuwen?

Jan Roose
Iedereen heeft deze week de gelegenheid gehad om haar of zijn wedstrijden van de maand februari en eventueel ook nog van januari aan mij door te geven. Eerlijk gezegd kreeg ik al een beetje spijt van mijn initiatief. Toen ik het idee opperde, waren er direct tientallen enthousiaste reacties, maar woorden omzetten in daden ( lees wedstrijden doorgeven ) is blijkbaar iets anders.

Voorlopig is het een competitie met bijna 40 deelnemers en dat is op het grote aantal hardlopers in de provincie natuurlijk weinig. Daar komt nog bij dat een paar hardlopers, die in januari wel hun wedstrijden hadden doorgegeven, deze maand niets hebben laten horen. Misschien komt dat nog, maar nu betekent het dat deze 2e tussenstand een beetje een vertekend beeld geeft.

Gelukkig hebben zich deze week redelijk veel Belgen van mijn club uit Stabroek aangemeld om mee te doen en daar komen er naar horen zeggen nog bij. Daar zijn ook jeugdleden bij en daarom komen er hoogstwaarschijnlijk nog extra prijzen voor de jeugd t/m 15 jaar, m.a.w. ze mogen op 31 december 2020 nog geen 16 jaar oud zijn. Definitief beslis ik hier begin mei over. Ik beperk me nu maar even tot de voorlopige top 5 bij de vrouwen en de mannen.

Top 5 bij de vrouwen:

1. Madeleine Rommers met 12 wedstrijden.

2. Rosette Verkaart met 7 wedstrijden

3. Gisela Nijsse met 6 wedstrijden

4. Marijke Jacobs met 5 wedstrijden

5. Deborah van Toledo met 4 wedstrijden

Top 5 bij de mannen:

1. John Guequierre met 12 wedstrijden

2. Arthur Stijns met 10 wedstrijden

3. Martijn de Vries met 10 wedstrijden

4. Maurice Steketee met 10 wedstrijden

5. Danny Meeus, Sjef Goris en Marco Olivier met 8 wedstrijden

Een paar hardlopers hebben de wedstrijden van februari nog niet formeel aan mij doorgegeven en ben ik afgegaan op de bij mij bekende uitslagen. Dat moet ik dan opzoeken en dat blijf ik natuurlijk niet doen. Ook nog even vermelden dat er soms onduidelijkheid is over de wedstrijden van Runderground. Sommigen vinden dat geen echte wedstrijden. Ik wil juist dit soort laagdrempelige wedstrijdjes promoten. Ik heb in het verleden ook van dit soort wedstrijdjes georganiseerd. Op de skeelerbaan bijvoorbeeld en ik heb nog meer van dat soort ideeën, maar een wedstrijd moet natuurlijk wel van te voren bekend zijn en niet alleen een uitslag achteraf. Ik heb van Runderground de uitslagen gekregen. Sta je daarop vermeld dan tel ik ze mee en anders niet. En iedereen die plannen heeft om een laagdrempelig wedstrijdje te organiseren en zeker wil weten dat deze meetelt voor de competitie: laat het even van te voren aan mij weten.

Probeer je resultaten van de maand maart zo snel mogelijk na zondag 29 maart aan mij door te geven. In ieder geval uiterlijk 2 april, zodat ik op zaterdag 4 april de eerste kwartaalprijs kan uitreiken bij de Oosterscheldeloop in Goes. Bij deze wedstrijd vanaf sporthal Omnium kun je meedoen aan een 10 Engelse Mijl of een 5 km. De strijd voor de kwartaalprijs wordt in maart ongetwijfeld erg spannend. Madeleine Rommers en John Guequierre leiden met 12 wedstrijden en hoe los ik dat weer op bij een gelijke stand? Ik breng de kwartaalwinnaar ( winnares ) een dag van te voren op de

hoogte, zodat hij/zij aanwezig kan zijn. De kwartaalprijs is een overall prijs voor degene v/m met de meeste wedstrijden over de maanden januari, februari en maart. Elke 3 maanden is er zo’n prijs, maar dat is natuurlijk een bescheiden prijsje vergeleken met de eindprijzen. Of is er nog een geldschieter?

In het voorlopige ploegenklassement gaat Dynamica aan de leiding met 42 wedstrijden voor AV’56 met 27 wedstrijden en LG Runderground met 22 wedstrijden. Bij dit ploegenklassement is € 1000,- voor de clubkas te verdienen, mits er in totaal 100 hardlopers v/m aan de competitie meedoen. Je deelname, ook al is het maar met een paar wedstrijden, kan dus van belang zijn.

Nieuwe deelnemers kunnen zich nog steeds aanmelden. Je geeft je wedstrijden van de maanden januari en februari met een verwijzing of een kopie van de uitslagen door via jacroose@hetnet.nl. Je vermeldt de eerste keer je naam, vrouw of man en club, loopgroep of woonplaats. Jeugdige atleten, die op 31 december nog geen 16 jaar zijn, vermelden ook hun geboortedatum. Bij voldoende deelname zijn er voor deze jeugdcategorie een paar aparte prijzen. Ze blijven echter ook meedoen bij de gewone competitie. Tot eind april kun je al je wedstrijden van dit jaar nog doorgeven. Vanaf 1 mei alleen nog van de vorige maand, want anders krijgen we een totaal vertekende tussenstand.

Een gedachte over “Belgische concurrentie voor de Zeeuwen?

  1. Door de aangekondigde spannende strijd om de eerste kwartaalprijs kan dus een streep. Na één weekend in maart bleek al snel dat alles voor de rest van de maand afgelast is. Na raadpleging van de uitslagen van dat weekend blijkt Madeleine Rommers 2 wedstrijden ( Massaloop Oostkapelle en Natuurloop Cadzand ) aan haar totaal toegevoegd te hebben en zo komt ze op 14 wedstrijden. Van John Guequierre heb ik alleen Oostkapelle kunnen vinden en dat betekent 13 wedstrijden. Zonder tegenbericht kan ik Madeleine dus nu al uitroepen tot winnares van dit prijsje of heeft John op zondag 8 maart nog ergens in België gelopen? Voor de uitreiking van de prijs zal ik daar zeker nog contact met hem over hebben.
    Uitreiking van de prijs? Ook dat is allemaal onzeker, want gaat de Oosterscheldeloop op 4 april wel door? Ik lees al over afgelastingen tot ver in de maand april van grote marathons, maar misschien kunnen kleinere wedstrijdjes wel doorgaan. Anderzijds zou het ook zomaar kunnen dat er voorlopig een paar maanden geen wedstrijden gelopen kunnen worden en heeft verdergaan met deze competitie dan nog veel zin? Er valt dan niets te vertellen op deze site en als het pas in bijvoorbeeld juli weer opgepikt kan worden, is de belangstelling zeker helemaal verdwenen. Ook dat wachten we maar even af.
    Misschien komen er de komende weken wel initiatieven voor alternatieve wedstrijdjes met niet te veel deelnemers. Ik heb die sowieso al in mijn computer zitten. Met het doorgeven van de aantallen kunnen jullie voorlopig wel wachten tot eind april en dan verlengen we de mogelijkheid om alles van dit jaar nog door te geven met een maand.

Plaats een reactie