Schaatstrui of trainingspak?

door Maurice Steketee
M’n hardlooprondje van vanmiddag viel wederom in duigen. Een verse laag sneeuw maakten de wegen onbegaanbaar. Bovendien stond er ook nog eens een gure wind, waardoor het plezier om naar buiten te gaan je snel vergaat. Verder dan een wandelingetje naar de supermarkt ben ik niet gekomen. Het zijn barre tijden voor hardlopers. Afgelopen week heb ik welgeteld één keer lekker kunnen lopen. Dik ingepakt ging ik op pad. De eerste minuten had ik het steenkoud. Vooral m’n voeten hadden het zwaar te verduren. Gek genoeg begon ik het na een minuut of 10 al behoorlijk warm te krijgen en liep zelfs het eerste zweetdruppeltje over m’n gezicht. Het scheelde niet veel of het was meteen veranderd in een sneeuwvlokje.
Bij dit weertype twijfel ik altijd wat ik aan moet trekken. Je bent geneigd om je dik in te pakken, maar daardoor loop je risico dat je behoorlijk begint te zweten. Het is sowieso wel verstandig om handschoenen aan te doen en een muts op te zetten zodat er geen lichaamsdelen kunnen bevriezen. Maar voor de rest? Trekt u dan het liefst één van de dikke schaatstruien van Mart Smeets aan of toch gewoon een trainingspakje? Tips zijn welkom!

5 gedachten over “Schaatstrui of trainingspak?

  1. Goh, ik vind het wel wat hebben, die kou. Niet te lang natuurlijk maar ik blijf niet binnen zitten. Hup, schoenen aan en naar buiten! Ik zelf ben net terug. Ik ben het altijd wel redelijk eens met Jan Roose dus heb ik zijn tips ter harte genomen en een “parcours” uitgezet. 3 ronden van 3 km met een helling, een onverhard stuk en een recht stuk alsfalt waar de sneeuw was weggereden. Achter Nisse bij de Valdijk. En gewoon in een renshirt met lange mouwen. Wel met een paar dunne handschoenen aan want ik speel graag piano. Loop ze !

  2. Lange tight, wind- en min of meer waterdichte broek er overheen (dun materiaal, zelfde als jack). 2 lagen thermische shirts waarvan minimaal 1 met lange mouw, daar overheen een jack van fluorescerend materiaal wind en min of meer waterdicht.
    Das en geheel afhankelijk van de temperatuur hardloop handschoenen, fleece handschoenen of ski handschoenen. Combinatie van hardloop handschoenen en fleece is ook mogelijk. Een muts op mijn hoofd maakt het geheel compleet.
    Lagen en hoeveelheid wordt vooral ingegeven door de temperatuur.
    Vind het belangrijk om vooral de wind tegen te houden

    Je raadt het al, ik heb het al snel koud 🙂

  3. @Raymond
    Heb daar een andere hardloper over gesproken, hij is naar de huisarts geweest. Ik weet niet meer exact wat er met hem aan de hand was maar het klonk niet echt ernstig.
    Zijn klachten namen af door de kou van zijn borst weg te houden. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een oude krant tussen je kleding te doen, maar misschien werkt dik inpakpapier of bubbeltjes plastic ook. Ik weet niet of er meer hightech oplossingen zijn maar proberen of het helpt kan in ieder geval low budget.

  4. Lopen met kou en sneeuw een probleem? Kijk eens naar de biathlon- en langlaufwedstrijden (Eurosport, ARD, ZDF), die plaatsvinden bij temperaturen van soms -15 (Kuusamo, Finland) of zware sneeuwval (Hochfilzen, Oostenrijk). Die wedstrijden gaan gewoon door. Deze sporten zijn zeker vergelijkbaar met onze loopsport.
    Even terug naar de jaren 70: Toen liep ik de Midwintermarathon in Apeldoorn bij -10 op een zwaar besneeuwd parkoers. Mijn bril met zwaar jaren 70 montuur zat aan mijn hoofd vastgevroren na de finish. Bij de verwarming moest er e.e.a. ontdooien. Ik heb er geen nadelige gevolgen aan overgehouden. Mijn tijd lag onder de drie uur.
    Ik ben nu helaas allang geblesseerd aan de achillespees. Anders had ik zeker gelopen over de sneeuw en in de vrieskou. Heerlijk!

Plaats een reactie