Rondjes, rondjes en nog eens rondjes

IMG_0130 (3)door Maurice Steketee
Of het met de tijd van het jaar te maken heeft weet ik niet, maar het  is de tijd van het rondjes lopen. Vrijdag liep ik er drie van 2.5 kilometer tijdens de Stadsloop in Middelburg, zondag ging ik met een groepje atleten naar België en moesten we er liefst vier afleggen. De kroon spant nog steeds de Stratenloop in Westkapelle waar we er in juli weer zes voor de kiezen krijgen.

Tijdens de Halve marathon in Nijlen, een plaatsje onder de rook van Antwerpen, stonden er dus zondag vier rondjes van ruim 5 kilometer op het programma.

Ik ben geen rondjesloper. Oke, tijdens de Stadsloop was het allemaal nog wel te doen, maar in Nijlen heb ik de rondjes enorm verfoeid. De verzengende hitte maakte er een slopende race van. Aan elk rondje leek geen eind te komen. We gingen om 14.00 uur van start, het heetste moment van de dag. De temperatuur tikte de 25 graden aan en met het verstrijken van de kilometers leek het ook steeds warmer te worden. Na het eerste rondje dacht ik al stiekem aan uitstappen, want dat is dus een van de verleidingen tijdens het rondjes rennen.

Door het tempo een beetje terug te schroeven, ging het stukje bij beetje beter in het tweede rondje. In het derde rondje begon de warmte pas echt z’n tol de eisen en hield de gedachte aan uitstappen continu aan als een zeurende pijn bij het naderen van weer die finishboog. Hoewel er wel 5 drankposten per rondje waren – verschillende bewoners besloten spontaan water uit te delen – was de verkoeling ver te zoeken. Op de b-wegen scheen de zon vol op je toeter en in de laatste anderhalve kilometer van ’t rondje viel ook het laatste restje wind weg toen we door een woonwijk liepen, waar de klinkers ook nog eens enorme hitte afgaven.

Het vierde rondje ging dan ook op het tandvlees. Het ging van hardlopen, naar wandelen, naar plassen als excuus om wat extra te rusten, naar hardlopen en weer wandelen. Was het nog leuk? Nou, nee eigenlijk. Was het zwaar? Ja, elk rondje voelde zwaarder en zwaarder aan. Vooral in mentaal opzicht. Elke losliggende stoeptegel, lantaarnpaal en boerderij kon ik inmiddels wel dromen na anderhalf uur hardlopen. Wat was ik blij dat ik voor het laatst over de finish mocht en eindelijk kon stoppen.

Vrijdag doe ik mee aan de Kaasboerderij Schellachloop en zullen het waarschijnlijk weer drie rondjes worden om aan de 12 kilometer te komen, al wordt het voor mij waarschijnlijk een rondje minder. Ik heb het wel even gehad met al die rondjes…

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Een Reactie op “Rondjes, rondjes en nog eens rondjes

  1. Waarom hebben de moderne hardlopers toch zo’n hekel aan rondjes lopen? Ik vind het juist wel prettig en zelfs op training maak ik er gebruik van. Vanmorgen met die keiharde wind liep ik rondjes van ongeveer 1 km in het park bij mij naast. Een beschut gedeelte waar ik wind tegen heb en wind mee op het open stuk. Bij extreem warm weer doe ik dat ook. Normaal neem ik tijdens een training geen drinken mee ( onzin als je niet langer dan een uur loopt ), maar bij het lopen van rondjes kun je een bidon langs het parcours zetten. In de oertijd van het hardlopen waren het bijna altijd rondjes tijdens wedstrijden. Op de baan vanzelfsprekend en dat is goed om een juist tempo te lopen. In de traditionele crossen en bij bijna alle wegwedstrijden waren het echter ook hoofdzakelijk ronden. Een “halve marathon” door de binnenstad van Goes telde 10 ronden van ongeveer 2 km. Na een paar ronden ken je precies alle moeilijke en gemakkelijke stukken en daar kun je dan rekening mee houden. Bij marathons was het overigens ook dikwijls een heen en terug parcours en dan wist je op het laatst ook wat er nog kwam. Wie van rondjes lopen geen genoeg kan krijgen of het op een extreem kort rondje eens wil proberen kan zondag 11 juni a.s. terecht op de skeelerbaan van Goes-Zuid. Daar organiseer ik om 12.00 uur een 1500 meter, mits er voor morgenochtend ( donderdag 8 juni) minimaal 15 deelnemers zijn. Op dit moment woensdag 18.00 uur zijn dat er 13. Er wordt gelopen in series van maximaal 10 lopers m/v op sterkte. Een paar weken geleden hebben we het al eens geprobeerd met een 3000 meter, maar helaas kwamen daar maar 13 deelnemers op af en dan is het zonde van de moeite. De wedstrijd staat open voor iedereen en bij de allerjongste jeugd mag vader of moeder eventueel met de kinderen meelopen ( wel met startnummer ). Als ze willen kunnen ze dan zelf nog in een andere serie starten. Inschrijven via jacroose@hetnet.nl met vermelding van naam, vrouw of man, club of woonplaats en voor de series een richttijd. Deelname is gratis en voor de snelste vrouw en snelste man is er een mooie prijs. Ook de nummers 2 en 3 krijgen nog iets. Bij doorgaan en voldoende deelname zijn er ook nog skeelerbaanwedstrijdjes gepland op 2 en 30 juli.

Geef een reactie

