Bloed aan de paal na Strandloop Zoutelande

IMG_0006

Meer foto’s op http://www.fotorunner.nl

door Maurice Steketee
‘Bloed aan de paal’. Zo moet je je blog noemen, zei Jack van Aspert afgelopen zaterdag na afloop van de Samenloop voor Hoop Strandloop in Zoutelande. Toen ik om me heen keek, snapte ik meteen wat ie bedoelde. De paalhoofden hadden weer hun tol geëist en voor de nodige krassen op de huid gezorgd bij bijna alle deelnemers.

Liefst 21 keer doemden er een rij paalhoofden op, tijdens het rondje van Zoutelande naar Dishoek. Omdat we hetzelfde traject ook terugliepen moesten we dus zo’n 42x tussen de palen door manoeuvreren. Omdat niet in iedereen een danseres schuil gaat, veranderde de Strandloop voor Hoop in een kleine tragedie met bebloede en gebutste ledematen.

IMG_0143

Maar daar bleef het niet bij. Sommige deelnemers kwamen ook nog eens vast te zitten tussen die krengen. Omdat er een getuige was, kan ik niet ontkennen dat ook ik ineens muurvast zat tussen de palen. Ruud Geldof, die achter me liep, zag het gebeuren. Hoe ik ook wrikte en perste, ik kwam er maar niet doorheen, terwijl m’n voorganger er wel tussendoor glipte. Er zat niets anders op dan mezelf los wurmen en een ander gat te zoeken. Dit lukte op eigen kracht, en nee, Wielemaker hoefde er niet aan te pas te komen om me los te trekken. Het akkefietje kostte me zeker 20 seconden en 2 posities in het veld. En dat terwijl ik nog wel zo lekker op stoom lag. Toch haalde ik tijdens de race bijna een gemiddelde van 12/u op de 10 kilometer, en daar was ik zeer tevreden mee. Zeker omdat het parkoers dus alleen maar over strand ging en je steeds werd afgeremd door die ellendige paalhoofden.

Maar genoeg gemekkerd, het ging bij de Samenloop voor Hoop loop vooral om het goede doel. De ruim 250 wandelaars en hardlopers haalden meer dan 1000 euro op voor de KWF. Ook organisator Lein Lievense was daar zeer content mee. Maar of er ook een tweede editie komt van deze nieuwe loop? ,,Daar ziet het niet naar uit”, zei Lein. Erg jammer, want ondanks al die paalhoofden was het een prachtige middag aan de Zeeuwse kust.

IMG_0002

 

2 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

2 Reacties op “Bloed aan de paal na Strandloop Zoutelande

  1. Ligt dat nu aan de paalhoofden of zijn de meeste hardlopers tegenwoordig “een maatje meer”? Vergeleken met mijn “topjaren” is er bij mij toch wel een dikke 15 kilogram bijgekomen en ik was al niet de slankste. Het passeren van paalhoofden bij een strandloop was dus vooral een kwestie van goed kijken: Welke opening is breed genoeg en loop ik dan niet te ver om.
    Toch was dit probleem in de jaren 70 bij strandlopen een stuk minder groot. De strandloop startte bij Westduin en dan had je tot wat nu paviljoen Kaapduin heet 4 of 5 rijen met paalhoofden. Zo ongeveer om de 300 meter. Vanaf Kaapduin tot het begin van Zoutelande was er echter ruim 2 km geen paalhoofd te bekennen. Alleen maar zand. Soms met van die vervelende ribbels, maar dikwijls mooi hard en met wind mee kon je dan goed snelheid maken.
    Snelheid maken kun je op zondag 21 mei a.s. ook op de skeelerbaan in Goes-Zuid. Op een asfaltbaan van 365 meter, uiteraard zonder paalhoofden of andere obstakels, kun je dan een keer volle bak een 3km lopen tegen ongeveer even sterke tegenstanders. Een 3000 meter is op deze baan 8 ronden en 80 meter. De deelname is gratis, maar er zijn een paar “maars”: Er kunnen in principe maar 45 hardlopers meedoen, er is geen kleedruimte e.d. en de uitgewerkte uitslagen krijg je pas de volgende dag of misschien ’s avonds als je emailadres bekend is.
    Voor de snelste vrouw en de snelste man is er een prijs en het gezellige centrum van Goes met terrassen is dichtbij.
    De wedstrijd begint om 12.00 uur en bij voldoende deelname zijn er 3 series op tijd:
    Serie 1 voor alle hardlopers m/v boven de 14 minuten.
    Serie 2 voor alle hardlopers m/v tussen 12 en 14 minuten
    Serie 3 voor alle hardlopers m/v onder de 12 minuten.
    Bij het inschrijven graag een richttijd opgeven a.u.b. Inschrijven kan vanaf nu via jacroose@hetnet.nl met vermelding naam, vrouw of man, club of woonplaats en richttijd. Ter plaatse van 11.00 tot 11.45 uur, maar vol is vol. Bij voldoende deelname ( minstens 20 deelnemers ) volgen er nog soortgelijke wedstrijden met andere afstanden op 11 juni, 2 juli en 30 juli.

  2. Sjaak Sinke

    Rustige middag voor de tijdwaarneming. Jammer voor drie wandelvrouwen die pas op het Nollestrand keerden i.p.v. bij Dishoek. Toch flink waar voor hun inschrijfgeld.

Geef een reactie

