Eigen initiatief

Hardlopen Domburg 1

door Marjoleine Kramer

In het schema van de beginnerscursus van AV’56 stond nog één huiswerktraining. Een met een interval van 20 minuten joggen en een van 15, met 4 minuten wandelen tussendoor. Dit bleek een beetje lastig in te plannen via de IntervalTimer App, dus besloot ik ook de stopwatch op mijn telefoon maar te gebruiken. Mijn moeder ging zaterdagochtend gezellig mee op de fiets. Een lekker zonnig rondje, prima te doen.

En nu..?

Tsjah, en vanaf toen moest ik zelf maar even uitzoeken wat ik ging doen. Deze week had ik al van alles op de planning staan op de tijden dat ik bij AV’56 kon trainen. Daarom besloot ik dinsdag nog een korte intervaltraining uit het schema van de beginnerscursus te doen, in de hoop mijn snelheid te verhogen. En zaterdag had ik helemaal een mooie duurloop op de planning staan: met een vriendin op de duintoppen bij Domburg joggen.

Omdat het al begon te schemeren, besloot ik mijn rondje dinsdag dicht bij huis te houden. Ik begon met een deel van mijn kleinste rondje, over de dijk. Vijf keer vijf minuten joggen, met een minuut wandelen tussendoor. De eerste vijf minuten zette ik stevig aan. Dat voelde goed. Maar naarmate ik langer bezig was, merkte ik toch wel dat het steeds zwaarder werd dat tempo vol te houden. De tweede run besloot ik toch maar op mijn ‘reguliere tempo’ te doen. Misschien was er op het einde nog energie over voor versnelling.

Combinatie

Op de helft van mijn kleine rondje zwaaide ik af richting een woonwijk. Daar ging ik nog een blokje om en belandde vervolgens weer onderaan de dijk. De trap besloot ik maar lopend te doen. Eenmaal boven was het tijd voor de laatste meters. Nog even alles op alles en daar ging de zoemer al. Maar hoe hard ik dan eigenlijk ga, wanneer ik mijn tempo opvoer durf ik eigenlijk niet te zeggen. Misschien moet ik toch maar eens zo’n sporthorloge kopen… (Tips en ervaringen, anyone?) Ik merk trouwens dat ik meerdere kortere stukjes toch nog steeds makkelijker vind dan één lange run aan één stuk.

Hardlopen Domburg 2.png

Ik was zaterdag van plan ongeveer vijf kilometer aan één stuk te joggen met mijn vriendin Eline. Vanuit Domburg liepen we over de duinkam richting Westkapelle. Maar een duurloop is het niet echt meer geworden. Zij had al een poosje niet meer gejogd. En één tempo inzetten en dat vervolgens een half uur volhouden bleek toch niet zo makkelijk als gedacht. Het zandpad (zwaar lopen!) bleef een beetje omhoog en omlaag gaan. Ook de heuvel op (zie foto hierboven, aan de andere kant nog steiler) was pittig. Dat deden we maar even wandelend.

Zwaar zand

Omdat hardlopen voor Eline lang geleden was, besloten we na twintig minuten om te draaien. We wandelden even een stukje en jogde vervolgens weer richting het dorp. Op de terugweg kwamen we nog twee groepjes ruiters met paarden tegen, ook die genoten van een rondje buiten. We hebben ze helaas niet in de branding zien galopperen, dat zou helemaal een mooi gezicht zijn geweest.

Al met al hebben we bij elkaar zo’n 30 minuten hardgelopen. Eline voelde haar spieren vooral. Ik merkte dat ik het zand wel zwaar vond om in/op te joggen. Asfalt is toch gemakkelijker afzetten. Ik ben erg benieuwd naar mijn ervaringen als ik nog eens heuveltraining ga doen. Waarschijnlijk gaat het daarna wel een stuk gemakkelijker.

Toen we weer in Domburg aankwamen, streken we neer op een terrasje. Tijd voor een welverdiende lunch! Ons streven is dit vaker te doen; excursie-hardlopen met lunch. 😉 Ik kan het iedereen aanraden.

Hardlopen Domburg 3.jpg

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bijdrage Marjoleine, Nieuws

Geef een reactie

