Kustloop doet au!

foto-2door Maurice Steketee
De Kustmarathon, die doe ik niet meer. Het waren de eerste woorden nadat ik op het terras was neergeploft na de Kustloop van zaterdag. Een ervaring rijker, en vele illusies armer. Bijna 2 uur had ik nodig voor de 21 kilometer rondom Vrouwenpolder. Was me dat even een tegenvaller…

En waren genoeg excuses voor de tegenvallende tijd. Het strand was geen pretje, de temperatuur tikte in het heetst van de strijd de 25 graden aan en echt goed getraind stond ik ook niet aan de start. En 3 uur op je benen staan de avond ervoor tijdens een concert van De Dijk op het Zeeland Nazomer Festival werkt ook niet mee. Maar toch. Dit deed toch wel even pijn, letterlijk en figuurlijk.

De laatste keer dat ik de Kustloop deed, liep ik ‘m voor zover ik me kan herinneren nog onder de 1.40. En nu dus twintig minuten langzamer. Als ik al 2 uur over een halve doe, wordt de Kustmarathon een ramp. Ik zag het beeld al voor me dat ik dat nog een keer 21 kilometer zou moeten. Dat zou ik nooit overleven….

Thuisgekomen wilde ik mijn startnummer voor de Kustmarathon het liefst meteen verscheuren. Probleem was echter dat het bij mij  – in tegenstelling tot veel andere atleten – nog niet in de brievenbus was beland. Ik denk dat toeval niet bestaat…

Nu, een dag later, kan ik m’n prestatie alweer een beetje relativeren. Eigenlijk liep ik gisteren helemaal nog niet zo slecht. De eerste vijftien kilometer gingen eigenlijk hartstikke goed. Het strand was zwaar, maar niet zwaarder dan anders. Een paar dagen eerder liep ik er ook nog bijna 21 kilometer tijdens de Kustmarathontraining en toen ging ik er meer stuk. Het grootste probleem zat ‘m zaterdag in de hitte. Om de een of andere reden kan ik daar de laatste tijd niet meer zo goed tegen. ’s Ochtends was het nog lekker koel, maar toen het startschot zaterdag klonk brak de zon door. Op het strand stond nog wel enigszins een verkoelend briesje, maar de laatste kilometers over een dijkje waar geen centimeter schaduw was braken me op. M’n voeten gloeiden in m’n schoenen, alsof ik over hete kolen liep. De bijna tien kilometer strand hadden duidelijk sporen achtergelaten.

Ik spreek mezelf inmiddels maar moed in dat er voldoende redenen zijn om de Kustloop te relativeren. Er is bovendien nog een kleine maand de tijd om de conditie nog meer op peil te krijgen.

We houden de moed er in, dankzij de postbode. Maar owee, wat deed die Kustloop au!

2 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

2 Reacties op “Kustloop doet au!

  1. Rene

    Je lichaam wil je iets zeggen, maar je luistert er niet naar. Jammer.

  2. Sven Vermeulen

    Je kan het Maurice! Hoop je echt bij de start van de KM te zien! Succes 🙂

Geef een reactie

