Stoomtrein stuurt bijna Zwaakse Weelloop in de war

foto 2

Jannie de Vries op de bloemdijken van de Zwaakse Weel. foto’s Maurice Steketee

door Maurice Steketee
De appelbloesems glinsterden in het zonlicht en de meidoorns kleurden de Zak van Zuud-Beveland roze. De Zwaakse Weelloop kreeg zondagmiddag een idyllisch decor. Vlak voor de start kletterde de regen nog even uit de hemel, maar tijdens de wedstrijd bleef het nagenoeg kurkdroog. De stevige wind verdreef de donkere wolken boven de Zwaakse Weel en dat zorgde voor ideale loopomstandigheden.

Het weer werd dus geen spelbreker, maar de stoomtrein Goes-Borsele werd dat bijna wel. In de verte hoorde ik de locomotief al stoom afblazen, nadat we het spoor al een keer overgestoken waren. En hoe dichter ik het spoor weer naderde op de terugweg, hoe harder de stoomtrein begon te blazen. Het zal me toch niet gebeuren dat ik straks voor een dichte slagboom sta, schoot er door m’n hoofd. Dan kan ik de overwinning helemaaaaaal wel op m’n dikke buik schrijven, want alle toppers, onder wie Erwin Harmes, was allang en breed voorbij.

En dus gooide ik nog wat kolen op het vuur om de stroomtrein, die onderweg was naar Borssele, voor te blijven. Dat lukte uiteindelijk ternauwernood, maar er hebben ongetwijfeld lopers moeten wachten voor de wagonnetjes. Zoals Marcel Richard uit Zoutelande, die op Facebook liet weten dat het hem meer dan een minuut kostte. Het deed me een beetje denken aan een etappe in – ik meen de Tour de France – toen vele renners voor een TGV moesten wachten.

foto 4Het was trouwens mijn debuut in de Zwaakse Weel, die alweer voor het vijfde jaar werd georganiseerd door het ZR Runningteam en waarvan de opbrengst naar de Roparun gaat. Een volgende editie komt er hopelijk vast en dan ben ik zeker weten weer van de partij. Hardlopen tegen een stoomtrein is immers een jongensdroom die uitkwam vandaag.

foto 3 (1)

Marcel Richard in actie op de 15 km

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Geef een reactie

