Een eerbetoon aan DE BOOM

foto 2door Maurice Steketee
Alsof het zo moest zijn. Wekenlang had ik het doodlopende paadje naar de Cleene Hooge gemeden. Maar vandaag werd ik er naartoe gezogen. Om afscheid te nemen van DE BOOM.
DE BOOM, meer dan vijftig jaar oud, die een historisch stukje Middelburg symboliseerde is niet meer. Nodeloos gekapt. Het bankje heeft er nog wel zijn laatste rustplaats, maar van DE BOOM rest slechts een stronk. In de zomer bood DE BOOM schaduw en kon je er uren wegdromen onder een strakblauwe hemel met uitzicht op de duinen, in de winter kon je er onder schuilen tegen de kille regendruppels en in de herfst zette DE BOOM je uit de wind.
DE BOOM was voor mij een markering tijdens mijn hardlooprondjes door het drassige weiland eromheen. Een stichting maakte zich sterk voor behoud van DE BOOM, maar in opdracht van de wethouder sneuvelde ie toch.

foto 3 (1)

Op 16 januari werd ie gerooid. De oude wilg treurde terwijl de kettingzaag loeide.  DE BOOM was weliswaar ziek, maar had volgens de stichting nog wel even mee kunnen gaan, totdat een nieuwe wilg de taak van markeringspunt had overgenomen. DE BOOM deed immers niemand kwaad en stond er slechts te staan.
Waarom maak je je zo druk over een boom, denkt u vast. Omdat ik steeds vaker merk dat we bomen behandelen als mensen.

image-1776090

Ik mis DE BOOM. Het stukje natuur waar ik graag hardloop aan de rand van Middelburg is zijn levensader kwijt. Het sap stroomt niet meer. Het is nu een kale vlakte, viel me vandaag meteen op tijdens mijn rondje. Ik stopte even bij de overgebleven stronk en hield een moment van stilte. Alsof het zo moest zijn veranderde de blauwe hemel in donkere wolken. Niet veel later huilde de hemel. Alsof het zo moest zijn.

DE BOOM is niet meer. De doodlopende weg richting de Cleene Hooghe is echt dood.

foto 1

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Een Reactie op “Een eerbetoon aan DE BOOM

  1. André Pieters

    Prachtig verwoordt Maurice,ik werd er ook even stil van en zag het zo voor mijn ogen,groetjes,André.

Geef een reactie

