Mensonterend, die Deltacrosstrail

deltacross

foto’s Maurice Steketee

door Maurice Steketee
Dat ik me ooit nog eens met een touw naar boven zou moeten hijsen in een hardloopwedstrijd, ik had het nooit verwacht. Zaterdag was het toch echt het geval in de Deltacrosstrail op de Kop van Schouwen. Een of andere sadist had daar een rondje uitgezet, waarbij m’n tong continu m’n hardloopschoenen kon aantikken. En niet alleen van vermoeidheid. Nee, ik liep ook met gebogen hoofd en gekromde rug omdat ik anders vast en zeker enkele keren onderuit was gegaan over een of andere boomstronk of tak.  Het vergde een uiterste krachtinspanning van lijf en leden, zowel fysiek als mentaal. Even niet opletten en je ging onderuit, het overkwam verschillende deelnemers. Deze amateur bleef gelukkig met beide benen op de grond, het voelde aan als winst.

Het was loeizwaar zaterdag in de Boswachterij, maar daardoor niet minder mooi. Hoe zwaarder het parkoers, hoe stiller het werd. Er waren maar weinig deelnemers die in waren voor een goed gesprek. Dat was dit keer niet zo erg, want er was genoeg te zien en te beleven op het ruim 11 kilometer lange traject. Sommige stukken vond ik mensonterend. Hadden we net zware klim nummer 25 er op zitten, volgde er weer een stuk mul zand met daarna colletje 26. Er kwam geen eind aan.

deltacross2

Gelukkig had ik me voorgenomen om in de tweede versnelling mee te doen; een beetje hardlopen, een beetje foto’s maken en daarna relaxen en bijkomen met een Latte Macchiato.
Na vijf kilometer te hebben ingelopen, wilde ik de Deltacrosstrail op ’t gemakkie doen. Over een kleine maand loop ik de halve marathon van Barcelona, maar ik heb nog veel te weinig kilometers in de benen. Bovendien heb ik een beginnend hielspoor, vermoed ik. Tijdens het hardlopen heb ik er vooralsnog niet heel veel last van, maar als ik m’n voet strek, lijkt het net of er iemand met een enorme satéprikker in zit te peuren. De komende maand gaat het dus niet om de snelheid, ik wil gewoon die halve marathon kunnen uitlopen. Toch moet ik nog flink wat meters maken wil dat onbezorgd lukken. Komend weekend wil ik twee tien kilometers lopen: op vrijdag de Lightrun in Hulst, een dag later de Sportdorploop in Oostkapelle. Ook die moet ik met het verstand lopen. Nog even een maandje heel blijven en daarna zien we wel weer verder.

deltacross3Naweeën van de Deltacrosstrail heb ik gelukkig niet gehad. Hoewel ie dus mensonterend was, bezorgde -ie me zelfs geen spierpijn. Dat is dan weer het voordeel van onverhard lopen.

13 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

13 Reacties op “Mensonterend, die Deltacrosstrail

  1. nou Maurice, als ik het zo hoor dan zou je al helemaal niet moeten beginnen aan trail by the sea. Dezelfde hindernissen maar dan nog ietsje meer en wat meer kilometers.

  2. Weet ik Jos, daarom begin ik daar ook niet aan.

  3. Robert Carol

    Ik ken die sadist Maurice. 😃 Wil je zijn adres?

  4. Zoefzoef

    Ik vond het een heel leuk parcours met uitdagende hellingen.Als dit al mensonterend was dan zou ik maar nooit in de Belgische Ardennen gaan lopen 😉

  5. Leon v bav

    mensonterend! is misschien wat overdreven Maurice maar zwaar is hij zeker, voor mij wel de mooiste 🙂

  6. Rene

    Trail runs zijn ook niet mijn ding, dus ik voel met je mee, Maurice.

  7. @Leon Ik overdrijf graag af en toe een beetje 😉 @Robert Ik heb al zo’n vermoeden!

  8. Sven Vermeulen

    Ik denk dat ik dan een uitzondering ben op de mensheid… ik heb namelijk iedere klim, zandpad, boomstronk, hert, afdaling, enz genoten! Wat een prachtige omgeving en wat een heerlijke wedstrijd 🙂 Hulde aan de bedenker(s) van dit parcours! Komende week is de Kapellecross…ik ben benieuwd of ik dan weer zo mag genieten van al het moois.
    (maar Maurice… het was/is een heel leuk stukje om te lezen!)

  9. Laat er geen misverstand over bestaan, ik heb er ook van genoten. En ‘mensonterend’ moet je natuurlijk met een korreltje zand nemen….

  10. Natuurlijk kan het “Kapelse bos” niet op tegen de prachtige bossen en duinen van Westenschouwen. Het is dus helemaal anders, maar voor de echte crosser wel uitdagend. Zeker als het eind deze week gaat dooien. En je kunt 5 x van hetzelfde genieten, hoewel sommigen dat minder leuk vinden. Een lang verhaal over de Racketcentrum Kapellecross heb ik als reactie onder het verhaal van de goede voornemens van Maurice gezet. Bij de mannen belooft het een mooie wedstrijd te worden. Erwin Harmes, Martijn de Kok, Ronnie Overgaauw, Erwin Adan en de Belgische crosskampioen bij de mannen 40 Manu Loverie staan al op de deelnemerslijst. Via via heb ik gehoord, dat ook Job de Feijter belangstelling heeft. Even afwachten dus, maar op deze manier krijgen we voor Zeeuwse crossbegrippen wel een strek veld. Nu Tommy, Neal, Tim, andere Tim, Huub en al die ik vergeet nog. En dat geldt natuurlijk ook voor de dames.

  11. klinkt best heftig dat trailen zo

  12. Sven Vermeulen

    Nu al een groot compliment voor de organisatie van dit evenement (Jan Roose). Zo zie je maar dat breedte- en topsport elkaar nodig hebben. Een wedstrijd waar iedereen van mag en kan gaan genieten… of je nou beginner bent of toploper!

  13. Sjaak Sinke

    Hielspoor kun je in Serooskerke prima laten behandelen

Geef een reactie

