‘Wat zeur ik nou’, denk ik dan

ThinkstockPhotos-499048058

foto Thinkstock

door Miriam van den Broek

Het is al weer ruim zes weken geleden dat ik tijdens een training voor de Bruggenloop ineens moest stoppen met lopen omdat mijn knie verschrikkelijk zeer begon te doen. En omdat ik de laatste weken regelmatig de vraag krijg hoe het nu gaat, vond ik het tijd voor een update.

Zo heel spannend is het overigens niet. Een spier in mijn rechter bovenbeen is overbelast en daardoor trekt die flink aan de pees aan de buitenkant van mijn knie. Aanvankelijk ging ik ervan uit dat ik er met een paar weken rust wel weer bovenop zou zijn, maar dat viel toch wat tegen. Inmiddels bezoek ik al weer een aantal weken een fysiotherapeut die mij behandelt met dry needling en me adviseert.

Conditie

Omdat ik in het dagelijks leven niks voel aan mijn knie, mag ik van haar gewoon blijven lopen. Voorzichtig, rustig en niks forceren uiteraard. De afgelopen weken kwam het erop neer dat ik drie keer per week, zo’n half uurtje per keer heb gelopen. Daar was ik al hartstikke blij mee, want met die frequentie holt mijn conditie niet al te ver achteruit.  Maar na 25 minuten geeft mijn knie duidelijk aan dat ik moet stoppen en dat is best frustrerend.

Nu ik de laatste twee weken geen vooruitgang meer merk in mijn herstel, hebben we besloten de trainingen verder terug te schroeven naar twee keer per week. Hopelijk zorgt de extra rust wél voor verbetering. Verder afwachten dus.

Rolstoel

Toch voelen de bezoekjes aan de fysio wel wat ongemakkelijk. Ik kan pijnloos wandelen, fietsen en stoeien met de kinderen. ‘Wat zeur ik nou’, denk ik dan. Het is gewoon een luxeprobleem. Toen ik vanochtend op de oprit van praktijk een elektrische rolstoel zag staan, bekroop dat gevoel me opnieuw. ‘Kom ik weer, met een knie die alleen tegensputtert als ik hardloop’. Maar als marathonloopster met hielspoor, begrijpt mijn fysiotherapeut dat als geen ander. En dat is best geruststellend.

 

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Miriam

3 Reacties op “‘Wat zeur ik nou’, denk ik dan

  1. Werner

    Hoi Miriam,
    Als 3x per week hardlopen te veel is voor je knie kan je naast die 2x per week die je nu traint, jezelf toch ook 1x per week lekker afmatten op de fiets/hometrainer?
    Groeten,
    Werner.

  2. Rene

    Ik ben geen sportarts, dus houdt dat in gedachte. Is het mogelijk dat je bepaalde krachtsoefeningen gaat doen om je herstel te bespoedigen? Wat ik ervan begrepen heb zijn het de stabiliserende spieren die naar je knie leiden die wat onderhoud behoeven, bijv. door je lichaam zijwaarts te rekken in staande positie. Zoek maar naar oefeningen tegen knieklachten (lopersknie). Dan zijn er nog de oefeningen die je kunt doen als je blessurevrij bent om dit te voorkomen in de toekomst, zie 12 Essential Exercises Every Runner Should Do.

  3. Rene, Bedankt voor de tip. Aanvankelijk was ik begonnen met oefeningen, maar daar ben ik mee gestopt nadat ik bij de fysio ben geweest. Ik zal haar er nog eens naar vragen.
    Werner, die fiets komt nu inderdaad vaker uit de schuur hoor. Bedankt voor je opmerking.

Geef een reactie

