Naar je lichaam luisteren is niet moeilijk; het antwoord erop geven wel

foto Thinkstock

foto Thinkstock

door Miriam van den Broek

‘Goed naar je lichaam luisteren.’ Het is zo makkelijk gezegd maar zo moeilijk gedaan. Ik betrap mezelf er op dat ik het steeds vaker tegen anderen zeg. Maar wanneer besluit je dan echt gas terug te nemen?

Het was ergens in april of mei – toen ik bezig was op te bouwen van nul naar 10 km – dat ik pijn in mijn rug voelde. Op dat ogenblik leek alles even stil te staan. ‘Daar gáát de Familieloop!’, dacht ik. Maar zo’n vaart liep het gelukkig niet. Nadat ik een paar weken het aantal trainingen terugschroefde van drie naar twee per week, en beter op mijn loophouding lette, was het probleem zo verdwenen.

Nu de Bruggenloop er aan komt, nemen mijn wekelijkse trainingsafstanden toe. Na een paar intensieve trainingen met bergjes, trappen en interval, riepen mijn knieën afgelopen woensdag ineens ‘Ho, stop!’. Weer schoten alle zwarte scenario’s door mijn hoofd. Kan ik wel naar de Bruggenloop? Kan ik überhaupt blijven lopen?

Ik luister wel naar mijn lichaam, maar wat is het beste antwoord erop? Moet ik stoppen met trainen? Ga ik door? Is een beetje rust voldoende – net als in het voorjaar? Verpruts ik iets in mijn lijf als ik toch nog een rondje loop? Of wordt mijn lichaam juist sterker als ik even doorzet? Ik wil ook niet meteen voor elk pijntje naar de huisarts of de fysiotherapeut.

Mijn plan voor deze week is dat ik zaterdag – na een extra rustdag – toch een lange duurloop doe. Maandag sla ik de training een keer over. En daarna… zal goed naar mijn lichaam blijven luisteren. Tot ik het antwoord weet.

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Miriam

3 Reacties op “Naar je lichaam luisteren is niet moeilijk; het antwoord erop geven wel

  1. Anthony

    en vooral je trainer raadplegen 😉

  2. “Luisteren naar je lichaam”. Leuk dat Miriam er mee komt. Ooit is iemand met deze spreuk begonnen en intussen wordt het te pas en te onpas herhaald. Weten de meeste mensen wel genoeg van hun lichaam? Ik in ieder geval niet. Als we altijd naar ons lichaam luisteren, komt er van gerichte training niet veel terecht. “Ik voel me een beetje moe, ik heb last van een verstopte neus, ik heb stijve bovenbenen, als ik hier druk heb ik daar pijn, enz. enz.” betekent dan dikwijls in de stoel blijven zitten en hopen op beterschap. Met een echte blessure zal je zeker niet gaan trainen, omdat je eenvoudigweg niet kan lopen. En nee, je moet ook niet gaan trainen met koorts of een ontsteking, maar verder moet je geplande trainingen niet te dikwijls overslaan. Wel moet je bepaalde trainingsprincipes respecteren. De meesten kennen deze algemene regels wel, maar misschien toch nog een paar zaken herhalen:

    1. Aantal kilometers per week niet te drastisch opschroeven.
    2. Geen 2 zware trainingen na elkaar.
    3. Snelheidswerk mag niet meer zijn dan een bepaald percentage van het weektotaal. Is een beetje afhankelijk van het niveau van de loper en de tijd van het jaar.
    4. Na elke 3 weken een week gas terug nemen, d.w.z. maximaal de helft van de vorige weken.
    5. Twee keer per jaar een langere relatieve rustperiode inlassen.
    6. Regelmatig op andere hardloopschoenen lopen. Ik raad dat zelfs mensen aan, die maar 2 of 3 x per week lopen. Het lijkt een hele investering, maar het voorkomt blessures. En met andere hardloopschoenen bedoel ik uiteraard een ander type.

    Vanmorgen heb ik dus niet naar mijn lichaam geluisterd. Normaal loop ik op vrijdag om ongeveer 10.30 uur, maar vanwege bezoek ging ik al om 9.00 uur voor slechts een half uur. Ik wilde een beetje loslopen met het oog op de Mosselloop, want ik had zware bovenbenen door de fietstraining van gisteren. Mijn lichaam protesteerde op dat voor mij vroege tijdstip dus behoorlijk. Toch ben ik gegaan, want anders heb ik morgen nog steeds last van mijn benen. Na 32 minuten rustig lopen voelde ik me een stuk frisser, dus niet naar je lichaam luisteren is niet altijd verkeerd.

  3. Pingback: Takkeweer | Hardlopen in Zeeland

Geef een reactie

