Zo belangrijk is de warming-up écht

Foto: Thinkstock

Foto: Thinkstock

door Ilse Maas
Ik hou me altijd keurig aan de warming-up regeltjes die ik oppik uit sportbladen. Eerst wandel ik een tijdje, daarna transformeer ik in een soort yogi. Ik sta op een been, maak een halve split en doe soortgelijke poses: alles om fatsoenlijk op te warmen en vooral geen blessure op te lopen. Maar is dat eigenlijk wel nodig? Remy Vasseur, hardloopcoach en een van de snelste triatleten van Zeeland, geeft antwoord.

“Stretchen moet je zo min mogelijk doen bij je warming-up, dat is gevaarlijk! Je verlengt daarmee je spieren, terwijl je ze bij hardlopen juist verkort. Rekken en strekken bij je warming-up vergroot juist de kans op blessures,” aldus Remy. Maar hoe moet het dan? “Het doel van een warming-up is het stimuleren van je spieren, bloedsomloop en ademhaling. Bij hardlopen betekent dat dus rustig ritme opbouwen. Doe je bijvoorbeeld een duurloop, dan betekent een warming-up vooral niet te snel beginnen en het tempo steeds verder verhogen.”

Intervaltraining

Bij een intervaltraining ligt het anders: “Hierbij is een lange warming-up met wat oefeningen erg belangrijk. Zo moet je bij een middelzware training 15-20 minuten lichte oefeningen doen die in lijn zijn met je training, zoals dribbelen. Bij een zware intervaltraining is een warming-up van een half uur wenselijk. Ga bijvoorbeeld touwtje springen, hinkelen, of doe hakken-billen,” zo vertelt Remy.

Cooling down

Gelukkig hoef ik mijn oefeningen niet helemaal de deur uit te gooien. Bij de cooling down mag ik volgens Remy wel stretchen: “In principe is het voldoende om na het lopen alleen even rustig uit te wandelen. Maar wat rekken en strekken is wel lekker voor je spieren, want je hebt dan minder kans op spierpijn en blessures.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bijdrage Ilse

Geef een reactie

