Jippie, herfst!

De finish van de Natuurloop door de Braakman was op het voetbalveld van Philippine. foto Maurice Steketee

De finish van de Natuurloop door de Braakman was op het voetbalveld van Philippine. foto Maurice Steketee

door Maurice Steketee
Hardlopen onder vallende blaren en klunen door de modder. Het is herfst en dat betekent dat de snelle atletiekbanen en asfaltwegen ingeruild worden voor onverharde hobbeldebobbelpaadjes dwars door de natuur. De Kustmarathon is voor mij een beetje de afsluiting van de zomerperiode. De dagen worden weer korter, de schemering valt eerder in. Eerlijk gezegd is het niet mijn favoriete periode van het jaar, maar als de zon de bladeren nog even goudgeel blijft kleuren kom ik de herfst wel door. Wat daarbij helpt zijn de vele aangename loopjes door de natuur, die in deze tijd van het jaar vaste prik zijn. Snelheid is daarbij even van ondergeschikt belang, het gaat vooral om kracht opdoen voor het voorjaar.

Gisteravond, nadat ik eerder op de dag mee had gedaan aan de Natuurloop door de Braakman bij Philippine, besloot ik de atletiekkalender maar eens even door te spitten en alvast wat kruisjes in m’n agenda te zetten. Ik wil vooral toewerken naar de Bruggenloop in Rotterdam van half december. Die is 15 kilometer lang en ik hoop daar onder de 1.05 uur te finishen, want m’n pr ligt daar nu nog een paar seconden boven. De bedoeling is om aan het hele Zeeuwse crosscircuit mee te doen, om zo wat meer weerstand en kracht op te bouwen. Daaromheen heb ik nog allerlei andere loopjes aangevinkt. Te beginnen vrijdagavond met de Nighttrail in Zoutelande. Daarna volgen, naast de crossjes, de roemruchte Singelloop in Middelburg, de Mosselloop in Haamstede, de Hobbeldebobbelloop in Zoutelande, de Zakloop in Nisse en de Dow Aflossingsmarathon in Terneuzen.

Dat lijkt een volle agenda, maar ik heb veel loopjes nodig om een beetje in het ritme te blijven. Gisteren in de Natuurloop bij de Braakman merkte ik dat de vorm weer een klein beetje stijgende is. Om de een of andere manier loop ik altijd lekker aan ‘d’n overkant’. De sfeer is er altijd heel relaxt en wat ik zelf ook wel prettig vind is dat ik er lekker anoniem kan meehobbelen.

En je komt nog eens op plaatsen waar je nooit eerder bent geweest. Het parkoers lag me bovendien ook wel. Lange stukken asfalt werden afgewisseld met onverharde paden waar je enkels van links naar recht zwiepten. Dat is straks bij de crossen immers niet anders. Het vergt een hoop concentratie van lichaam en geest. Dat zal vrijdagavond tijdens de Nighttrail niet anders zijn. Hardlopen in het donker geeft weer een heel andere dimensie aan de sport. Voordeel is dat je niet door hebt dat je hele steile duinen tegemoet gaat. Ook hardlopen onder maanlicht heeft zo z’n charme al verlang ik stiekem al wel weer een beetje naar lange, zwoele zomeravonden.

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Een Reactie op “Jippie, herfst!

  1. Edwin de la Ruelle

    Leuk dat je in Philippine was, Maurice. Wat de Bruggenloop betreft, heb die vorig jaar gelopen en heb zelf 15.250 meter over een vrij pittig parcours geregistreerd. Ik bleef dan ook ver verwijderd van mijn PR. Een ideaal (officieel)15 km rondje vinden is lastig in Nederland, maar in ieder geval loop je in Rotterdam zeker niet alleen. Veel succes gewenst bij je voorbereiding.

Geef een reactie

