Te weinig uren in een dag

foto Thinkstock

foto Thinkstock

door Miriam van den Broek

‘Het lopen gaat lekker hé’, hoor ik de laatste tijd steeds vaker. Het ging zeker lekker. Maar de laatste weken lukt het me nauwelijks meer tijd te vinden om te trainen. En daar baal ik ontzettend van.

Aan het begin van de zomer had ik een plan gemaakt om er voor te zorgen dat ik ook tijdens de vakantieweken zou blijven trainen. Dat plan heeft goed gewerkt. Het aantal van drie trainingen per week kon ik vasthouden. En ook mijn voornemen om meer intervaltrainingen te doen, pakte goed uit. Het enige punt dat ik niet gehaald heb, is het afwerken van het trainingsschema tot 15 km. Maar zelfs dat is positief. Want ik merk dat ik na al die jaren nu eindelijk ben losgekomen van schema’s die lange tijd voor mij een soort houvast waren.

Ook het trainen voor de Ladiesrun ging over het algemeen goed. Na een zware training in Zoutelande een paar weken geleden, volgde vorige week een meevaller toen we het hele parcours liepen. Ik kon met die duinen en trappen goed uit de voeten. Het strand ging ook best, maar dat telde niet vond ik, want het was afgaand tij en dus niet te vergelijken met het mulle zand waar we 2 oktober mee te krijgen.

En toen…. Toen begonnen de scholen weer. En de sporttrainingen van de kinderen. Vervolgens vroeg een vriendin of ik eens op de koffie kwam. Er volgden familieverplichtingen. En toen was daar ook nog die schoolreis waarvoor ik me een hele tijd geleden had aangemeld als vrijwilliger. Ik moest naar informatiebijeenkomsten op school, mijn baas verwachtte me ook geregeld op kantoor en ondertussen begon thuis de wasmand naar me te schreeuwen dat ie ook wel weer eens leeg wilde zijn.

Kortom, het lopen is er de laatste twee weken een beetje bij ingeschoten. Van drie keer per week zakte het aantal trainingen terug naar één keer per week. Nu is dat op zich niet zo erg. Even iets meer rust voor mijn lijf kan geen kwaad. Maar ik merk dat ik het nu al mis. Bovendien word ik verschrikkelijk chagrijnig als ik niet kan lopen. Maar morgenochtend ga ik weer. Lekker naar Zoutelande. Heerlijk.

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Miriam

Een Reactie op “Te weinig uren in een dag

  1. Geen tijd om hard te lopen? Hoeveel tijd heb je nodig? Moet je eerst met de auto of fiets naar een bepaald parcours, of kun je bij de achterdeur beginnen. Nu heb ik gemakkelijk praten, want als 65 plusser heb ik weinig verplichtingen. Ik kan gaan lopen als het mij uitkomt, hoewel….? Ik ga normaal gezien altijd in de ochtend, want ’s middags is er zeker in de zomer dikwijls wielrennen op de televisie, of ik haal boodschappen, doe iets in de huishouding, of plan iets anders. Vanmorgen viel de regen echter met bakken uit de lucht, maar vanmiddag had ik een paar karweitjes. Om 10.15 uur toch besloten om te gaan. Korte broek, shirtje met korte mouwen en op blote voeten in mijn schoenen, dus omkleedtijd een paar minuten. Nog wel even armen en benen ingesmeerd met een beetje olie als bescherming tegen de regen. Laatste keer naar de W.C., mutsje opgezet en om 10.27 uur gestart. Bij ons naast is een parkje met veel bomen, waar ik een rondje verhard en beschut van ongeveer 750 meter kan lopen. Na 7 rondjes en een beetje in 35 minuten zat mijn training erop. Even douchen en om 11.11 uur stond ik in de keuken aardappelen te schillen. Slechts 5 km, maar toch gelopen en ik denk dat voor veel recreanten deze afstand al voldoende is. Geen tijd of is het een uitvlucht voor eigenlijk geen zin. Op de site van de Losse Veter stond gisteren een stukje over het teruglopende ledenbestand bij recreatieve hardloopclubs. De fervente hardlopers uit de jaren 70 en 80 gaan steeds meer stoppen vanwege ouderdom, blessures, enz. De nieuwe lichting is niet zo honkvast. Er zijn honderden andere sportieve uitdagingen en dat lopen is er ééntje van. Maar echte hardlopers zijn het eigenlijk niet. Dat proef ik ook een beetje ( veel ) in de verhalen van Miriam en Ilse. Ik heb een uitdaging voor jullie. Op zaterdag 19 december a.s. ( duurt nog 3 maanden, dus tijd genoeg om te trainen ) organiseer ik in samenwerking met AV’56 voor de 5e keer een veldloop op recreatieterrein de Stelleplas in Heinkenszand. Helaas valt het samen met de populaire Aagtekerkerun, maar de kalender biedt niet meer ruimte. Om deze reden hebben we een alternatief programma met o.a. een veldloopestafette. Teams van 3 lopers of loopsters of gemengd leggen 4 ronden van ongeveer 1500 meter af. De eerste twee lopers ieder 1 ronde en de laatste loper 2 ronden. Iets voor jullie? Samen met Maurice als het PZC DREAM TEAM? Als een team niet lukt kun je ook aan de Promotiecross over 3 km meedoen. Deze wedstrijd is voor iedereen vanaf C junioren. Je mag ook aan beide wedstrijden meedoen. Voor de jeugd t/m D junioren is er een cross over 1 km. Bij ruim voldoende deelname bij deze jeugd worden groepen gesplitst. Alle verdere informatie over deze cross volgt z.s.m. Deelname is gratis en voor iedereen is een leuke prijs.

Geef een reactie

