Enorme druk in WEA Stadsloop Goes

De start van de WEA Stadsloop. foto Huib Boogert

De start van de WEA Stadsloop. foto Huib Boogert

door Maurice Steketee
De druk voor de WEA Stadsloop in Goes was voor mij vrijdagavond enorm. Ten eerste was het de eerste keer dat ik aan deze wedstrijd meedeed, ten tweede was het al een maand geleden dat ik een loopje liep, maar de belangrijkste reden was dat ik als opvulling diende van het sterrenteam van Vaarbanen.nl met kleppers als Wim van Sparrentak, Arjo Verhage en -sorry Tuur- in minder mate Arthur van Aartsen. De ervaring leert dat de tijd van de nummer vier in dit soort bedrijvenraces van cruciaal belang is dus er rustte een immense druk op m’n schouders. Stijf van de spanning en met verlamde benen stond ik dus aan de start.

Positief was wel dat ik eerder in de week een klein succesje had geboekt. Een keer per week ga ik bij m’n moeder om de koffie om op de weegschaal staan, een oud beestje van misschien wel 35 jaar oud (de weegschaal dan). Maar deze week stond er ineens een spiksplinternieuwe te pronken in de woonkamer, die niet alleen je gewicht meet maar ook je bmi. Nu vind ik dat er nog wel een paar kilo af kan, maar dat valt nog niet mee. Het beginnende buikje wil maar niet weggaan. Het heeft onder meer te maken – denk ik – met het feit dat ik tegenwoordig meer een kantoorbaan heb dan vroeger. Steeds vaker zit ik van 9 tot 5 achter een computer en kom ik alleen m’n werkplek af voor een potje tafelvoetbal of om koffie te halen voor collega’s, maar dit terzijde.

Vol verwachting was ik de eerste die op de nieuwe weegschaal mocht stappen. En wat bleek? Ik was binnen een paar seconden, de tijd die ik nodig had om te wisselen van weegschaal, liefst 3 kilo kwijtgeraakt! Het viel dus allemaal nog wel mee met m’n gewicht. Dat gaf dus hoop voor de Stadsloop.

Echter, na het eerste rondje waren m’n ploeggenoten al ver uit het zicht en die afstand verdubbelde en verdrievoudigde daarna. Bovendien kreeg ik na elk rondje van onze teamcoach te horen dat ik ,,eens een beetje moest doorlopen”. Het zweet kroop intussen op allerlei plekken waarvan je hoopt dat ’t er niet komt, maar rustig zwoegde ik door. Eerlijk gezegd liep ik best lekker, maar ja, die druk hé…. Ik finishte voor mijn doen in een respectabele tijd maar daar dachten m’n ploeggenoten toch echt anders over. De podiumplek was toch maar mooi aan ons voorbij gegaan. Vierde werden we uiteindelijk en dat was mijn schuld. Waarschijnlijk word ik nu uit de selectie gezet, dus sta ik het komende jaar er weer helemaal alleen voor. Nu maar hopen dat ik door de inspanning nog wel een kilootje ben afgevallen anders is het helemaal een verloren avond geweest. Na afloop vond ploeggenoot Arjo het nodig om voor 25 euro frikadellen te bestellen in een Goese shoarmatent, maar gelukkig kon ik die verleiding wel weerstaan.

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice, Nieuws

Een Reactie op “Enorme druk in WEA Stadsloop Goes

  1. Jan

    Is de City Trail Middelburg dan al een maand geleden….?

Geef een reactie

