Vanaf nu nog zwaarder: Ilse’s hardlooptraining

IMG_0025

Door Ilse Maas

Ik heb een nieuw wapenfeit: de 7 kilometer is bereikt! Het was best goed te doen, maar na een tijdje kreeg ik wel last van mijn heupen. Ik train stug door, want de volgende keer ga ik voor de 8 kilometer. Naast het trainen voor de 10 kilometer heb ik nog een ander leuk trainingsfoefje ontdekt: trainen met gewichten.

En nee, ik sjouw niet met een enorme halter door de Zeeuwse polder. Ik doe namelijk eens per week aan Piloxing, een groepsles bij de sportschool waar ik lid van ben. Piloxing is een uit Hollywood overgewaaide intervaltraining waarbij boksen, pilates en dans met elkaar gecombineerd worden. Om die training wat zwaarder te maken heb ik een soort bokshandschoentjes gekocht met ieder 250 gram zand erin, zodat de cardiotraining ook een krachttraining wordt.

Nu hoorde ik vorige week van een kennis die aan het trainen was voor de Men of Steel Run dat je je uithoudingsvermogen verbetert wanneer je naast het hardlopen ook je armen traint. En aangezien ik wel wat uithoudingsvermogen kan gebruiken voor 2 oktober besloot ik het een en ander te combineren en tijdens het hardlopen de handschoentjes te dragen.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij wijze van proef liep ik een rondje van 5 kilometer door de polder. Het eerste kwartier was het appeltje-eitje en vroeg ik me af wat voor nut dit had. Maar aan het einde van het laatste kwartier ging ik daar ineens heel anders over denken, want de relatief lichte handschoentjes werden ineens behoorlijk zwaar. Natuurlijk viel het allemaal nog best mee, maar wanneer ik langer zo zal gaan trainen gok ik dat het hardlopen een stuk zwaarder zal zijn. Wordt vervolgd, dus.

Plaats een reactie