Zwoegen, zweten, zwijgen tijdens Kustmarathontraining

IMG_4280
door Maurice Steketee
Gisteravond kreeg ik ineens last van kustmarathonkriebelkoorts. Het was een mooie zomeravond, temperatuurtje van een graad of 22, strakblauwe lucht en windstil en dus dacht ik, laat ik eens een kijkje nemen bij de Kustmarathontraining. Zo gezegd, zo gedaan. Op het fietsje naar de Veerse Dam gekacheld, waar de drankpost altijd is gepositioneerd, zo wist ik nog uit mijn tijd als marathonloper. Jan van Doorn staat daar al jaren als een soort rayonhoofd te wachten tot de atleten passeren tijdens hun wekelijkse lange duurloop. Dit keer waren er liefst vijf vrijwilligers op de been om de marathonlopers van een bekertje water te voorzien. ,,Waarom doe je niet mee?”, vroeg de een. ,,Waarom doe je niet mee?”, vroeg de ander. En: ,,Waarom doe je eigenlijk niet mee”, zei nummer drie. En zo ging dat nog een tijdje door. Tja, waarom doe ik eigenlijk niet mee? Niet eens zo’n gekke vraag…

Naarmate er steeds meer lopers passeerden, met daarbij heel veel bekenden waarmee ik heel wat uurtjes heb doorgebracht op het traject tussen Zoutelande en Neeltje Jans, begon het steeds meer te kriebelen. En die ene vraag schoot maar steeds door m’n hoofd. Waarom doe ik eigenlijk niet mee?

IMG_4283
Eigenlijk stom ook om te gaan kijken, want dan weet je van tevoren dat je zin krijgt om mee te doen. Toen iedereen op moppentaptempo was gepasseerd, de vrijwilligers bij de drankpost de bekertjes weer vulden en genoten van een bakkie koffie met stroopwafel, begon het lange wachten. Het duurde bijna een uur voordat de plusminus 150 lopers weer passeerden.

IMG_4286
De sfeer in sommige groepjes was inmiddels al een klein beetje omgeslagen. ,,Waar ben ik mee bezig”, zei de een. ,,Wat doe ik mezelf aan”, riep de ander wanhopig. En: ,,Moeten we nu echt nog 7 kilometer over dat pokkestrand?”, panikeerden sommigen. ,,Ja!”, riep ik enthousiast. ,,Geniet ervan, het is hoog water!”

Vanochtend werd ik gebeld door een Kustmarathontrainingsloper. Och, och, och, wat had hij afgezien. Er werd weinig meer gezegd op strand. Hij had zelfs hele stukken moeten wandelen. Zwoegen, zweten, zwijgen. ,,Kunnen ze dat strand nou eindelijk niet eens asfalteren?”

Ik kon er maar een ding op zeggen. ,,Waarom doe je eigenlijk mee?” Het bleef vervolgens lang stil aan de andere kant van de lijn…

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

3 Reacties op “Zwoegen, zweten, zwijgen tijdens Kustmarathontraining

  1. Als op het gemeentehuis de burgemeester en de bode dezelfde uitspraak doen, is de burgemeester een genie en de bode een ouwehoer. Anders gezegd: men neemt sneller iets aan van iemand met enig aanzien, dan van een gewone sterveling. Over de zin en onzin van al die vele lange duurlopen voor marathonlopers van ruim 4 uur heb ik al genoeg gezegd, maar ik kan het niet laten om in deze te wijzen op de volgende artikels:
    Op de site http://www.losseveter.nl van 17 augustus 2015 een bijdrage van sportarts en inspanningsfysioloog Eugene Janssen over verkeerde trainingen voor recreanten ( 10 km per uur en langzamer ) en op deze site in het archief opzoeken ( 10 september 2013 ) het artikel van Jan Roose met de titel Puur theoretisch of …?

  2. Hoe het dan wel moet of liever kan? Eugene Janssen geeft al een paar voorbeelden: kortere maar snellere tempo’s en duurlopen tot maximaal 2,5 uur. Duur aanvullen met fietsen of andere sporten, maar of dat laatste echt zin heeft? Zelf heb ik in oktober 2012 ( zie archief van deze site ) een stukje geschreven onder de titel “Fatsoenlijke basis”, waarbij ik pleit voor een beter basisniveau, voordat je aan de marathonvoorbereiding begint. Opmerkingen over niet meedoen aan een marathon als je niet onder de 4 uur kunt lopen steun ik, maar gelden niet voor alle hardlopers. Een master 50+ met veel marathonervaring en een p.r. onder of rond de 3 uur, weet echt wel wat hij doet als hij er nu 4.15 uur over doet. Het gaat vooral om debutanten en misschien moet ik het anders formulieren: Wie een 10 km niet onder de 50 minuten kan lopen, moet voorlopig nog niet met een marathonvoorbereiding beginnen. Probeer eerst eens op een relatief korte afstand van bijvoorbeeld 3 of 5 km sneller te lopen. Op vrijdagavond 28 augustus kun je al terecht in het centrum van Kapelle voor de 6e Herselman Sportloop over exact 5000 meter. Prima geschikt voor beginners en met 10 km per uur loop je echt niet als laatste. Maar ook voor gevorderden, die geen startbewijs hebben kunnen bemachtigen voor de citytrail in Middelburg en een halve marathon in Westenschouwen te ver vinden, is dit een leuke wedstrijd. Ook zijn er jeugdlopen t/m 14 jaar. Voorinschrijven kan nog steeds via jacroose@hetnet.nl met vermelding van naam, man/vrouw, geboortedatum, woonplaats of naam atletiekclub. Wie voor 29 augustus 10.00 uur inschrijft krijgt nog een bevestiging. Tot 14.00 uur wordt je inschrijving verwerkt, maar kan ik bevestiging niet garanderen. Daarna kun je vanaf 18.00 uur ter plaatse inschrijven in De Zwaan.
    Ik vond nog een opmerkelijke uitspraak van Eugene Janssen: “In ons land trainen we te weinig, maar lopen we te veel”. Ik zeg tegenwoordig ook eerder: “Ik ga een stukje lopen”, terwijl dat tot een jaar of 10 geleden “Ik ga trainen” was. Hij doelt hier echter niet alleen op recreanten, maar ook op de betere lopers. Ook daar heb ik in het verleden al op gewezen. Mijn stukjes “Hard en veel …. of verstandig trainen” ( deze site 24 april 2014 als reactie op De VO2 max deel 1 ) en “Harder trainen” ( deze site 16 oktober 2013 ) gaan daar over. En anders staan ze allemaal in mijn boek “50 jaar hardloper”, waar je nog meer wijsheden ( gebruik alleen de bij jou passende onderdelen ) over het hardlopen kunt vinden.

  3. Klein foutje gemaakt: niet tot 29 augustus, maar voorinschrijven tot vrijdag 28 augustus natuurlijk. Dit is de dag van de wedstrijd.

Geef een reactie

