Waarom is dat rare hardlopen zo populair?

foto Maurice Steketee

foto Maurice Steketee

door Maurice Steketee
Eigenlijk is dat hardlopen maar een hele rare sport. Je kunt er geen punt mee scoren, geen doelpunt mee maken en 95 procent van de deelnemers weet voor dat het aan een wedstrijd begint al dat er geen overwinning met bijbehorende bloemen inzit. En toch doen we het massaal.
Bovendien zijn de Zeeuwse hardlopers erg betrokken bij hun sport. Zo’n twee weken terug kregen een paar honderd atleten uit onze provincie de vraag mee te werken aan de PZC hardloopenquete. Inmiddels hebben bijna 350 mensen de vragenlijst al ingevuld, dat is meer dan vijftig procent van alle mensen die de email heeft gehad. (Invullen kan nog steeds door naar http://net.mwm2.nl/go.aspx?vp=78aa2cf6-9e5a-4696-b3da-b50ec2c81394 te gaan) De resultaten worden in september bekendgemaakt.

Hoewel dat hardlopen dus eigenlijk maar een rare sport is, doet toch bijna iedereen ‘het’. En dat terwijl lang niet iedereen ‘het’ leuk vindt om te doen. Zelf heb ik ook wel eens dagen dat ik denk; moet ik nu alweer? En toch ga ik dan meestal. Eenmaal buiten kan ik me dan toch al snel amuseren en achteraf spijt? Nooit last van gehad… Van een nieuw hardlooprondje door ongerepte natuur, van een ommetje over een snipperpaadje in het bos of een tochtje over het strand terwijl de ondergaande zon nog net een schaduw over me werkt, je kunt me er bijna ’s nachts voor wakker maken.

Maar hardlopen wordt wat mij betreft pas echt leuk als je een doel hebt. Je traint ergens voor, werkt ergens naartoe en dan volgt het moment supreme. Als ik dat niet heb, wordt het voor mij al snel saai. Ik houd van afwisseling en uitdagingen in het leven. Elke avond met een zak chips en fles cola op de bank een filmpje kijken is aan mij niet besteed. Veel liever ga ik naar buiten, zeker in de zomer, om iets te ondernemen. En of dat nu hardlopen, volleyballen, tennissen of voetballen is, maakt me niet zoveel uit. Maar ik moet wel een doel hebben. Qua hardlopen liep ik de laatste weken een beetje doelloos rond en dan begin ik me meestal een beetje te ergeren aan mezelf. Pr’s zaten er even niet in en ook de Kustmarathon heb ik inmiddels uit m’n hoofd gezet, omdat ik daar op dit moment niet fit genoeg voor ben. Voorlopig moet ik het even doen met (waarschijnlijk) morgenavond de Havenloop in Zierikzee, zaterdag de Pandaloop in Oostkapelle en de CityTrail in Middelburg van volgende week vrijdag. Door de komende weken aan zoveel mogelijk loopjes mee te doen hoop ik m’n snelheid weer wat op te krikken. Het volgende doel is dan een nieuw doel vinden voor in het najaar. Want doelloos lopen…nee, dat is niks voor mij.

2 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

2 Reacties op “Waarom is dat rare hardlopen zo populair?

  1. vanderjagt

    Vanavond de Kreekloop in Westkapelle, die ik zelf op m’n dertiende liep, zoonlief Yanis (13!) uit Boekarest viert zijn vakantie in Zeeland en dat betekent rondreizen over Walcheren, Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland per fiets, bus en boot. Naar de trimlopen. Yanis is pas begin dit jaar begonnen met atletiek (o.l.v. Marius Ionescu) en blijkt huiverig voor de langere afstanden. Vanavond in Westkapelle maar 1 kreekrondje en zijn 10:09 over 2,74 kilometer stelde hem teleur. Hij wil zo spoedig mogelijk onder de 3:30 per kilometer. Uiteraard met Garmin-horloge en moderne outfit – al heb ik hem voldoende uitgelegd dat hardlopen innerlijke strijd betekent, geen uiterlijk vertoon.

  2. Jan en Kees

    Beste hr. v. d. Jagt.

    Ik kan Yanis verzekeren dat op zijn leeftijd 10.09 zeker niet slecht is op het Kreekloop rondje. Wij hebben er van genoten dat hij zo hard tekeer ging. Overigens was de winnaar van de 2 rondjes ook familie?
    Hardlopen op het Kreekloop rondje dat al vanaf het begin dezelfde afstand heeft kan als meetmoment een doel op zich zijn. Progressie of verval zijn goed meetbaar op dat rondje dat wij zelf 30 jaar geleden ook liepen en nu al decennia mogen organiseren.

Geef een reactie

