DNF in Stratenloop Zoutelande

met veel verkoeling

Frans Bos kiepert een bekertje water over zijn hoofd ter verkoeling. foto Ruben Oreel

door Maurice Steketee
Het is dat tijdwaarnemer Sjaak Sinke de uitvallers niet in de uitslagen opneemt, anders had er DNF achter mijn naam gestaan na afloop van de Stratenloop in Zoutelande. Did not finish, ik wist dat het ooit ging gebeuren en gisteravond was het eindelijk zo ver. Het is sowieso al niet echt m’n stratenloopcircuit geworden door allerlei incidenten en gisteravond kwam daar een buikpijntje bij. Te laat kon ik pas weg op ’t werk en te laat had ik m’n bakje nasi naar binnen gewerkt en bijna te laat kwam ik in Zoutelande aan.

Snel gefietst, nog sneller omkleden om daarna snel nog een klein stukkie in te lopen. Het zweet stond al op m’n voorhoofd, m’n shirt was al zeiknat en toen moest het spektakel nog beginnen. Al snel merkte ik dat ik last had van m’n buik en aan het einde van het tweede rondje, toen we op een steenworp afstand de kleedkamer passeerden, dacht ik: zoek ’t uit, ik kap ermee.

Voor zover ik me kan herinneren is ’t de eerste keer in m’n hardloopcarriere dat ik voortijdig het strijdtoneel moest verlaten. Al snel voelde ik me een Tour de France-renner die zojuist in de bezemwagen was gestapt en daar vijf tellen later al spijt van had. Ik was overigens niet de enige die last van z’n buik had. Andere lopers waren zelfs met de broek naar benee geweest ergens in de bosjes van Zoutelande, maar dat ging me toch wat te ver.

De buikkrampen hadden ongetwijfeld ook met de warmte te maken. De bekertjes water vonden gretig aftrek, getuige ook bovenstaande prachtige foto van Ruben Oreel van hardloper Frans Bos. Gelukkig zijn er binnenkort genoeg andere fraaie loopjes waar ik me kan revancheren. Want dat is wel nodig. Als iemand anders uitstapt hoor je daar nooit wat over. Maar mij viel hoongelach ten deel. In noodsituaties leer je je vrienden kennen, het bleek eens te meer.

Meer over sanitaire stops tijdens het hardlopen binnenkort op dit blog.

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Een Reactie op “DNF in Stratenloop Zoutelande

  1. JJ

    Uhm …. moet ik nou echt de heer Steketee herinneren aan diens galgenhumor rond de veronderstelde bewegwijzering naar links ter hoogte van gewezen strandpaviljoen ‘de 7 Golven’ ten tijde van mijn (in een grijs verleden) afgebroken kustmarathon ?!

Geef een reactie

