Rare hobby

xbox_360_controller

door Miriam van den Broek

“Vind je het niet vervelend dat ik zo vaak loop”, vraag ik regelmatig aan het thuisfront. Ik wil hen er zo min mogelijk mee belasten, maar omdat ik het zo graag doe, ben ik een paar keer per week de deur uit én praat ik er veel over. “Nee hoor”, zegt mijn man dan, “ieder zijn hobby.”

Hij heeft er ook één: gamen. En hoewel dat iets heel anders is, zijn er veel parallellen. We zijn er enthousiast over, we doen het ter ontspanning en we geven er – met mate – geld aan uit.

Toch is er één groot verschil. Dat ontdekte ik een paar dagen geleden toen we, net terug van vakantie, samen ’s avonds een wandeling maakten met onze hond. Nog stijf en gaar van de terugreis verzuchtte ik: “Pffft, morgen moet ik weer lopen en ik heb er nog even helemaal geen zin in. Ik ben moe en mijn benen voelen zwaar. Nee, ik zie het echt nog niet gebeuren.”

Mijn man keek me aan en reageerde: “Dat vind ik raar. Ik vind het heerlijk als ik weer mag gamen, maar jij moppert als je kunt gaan lopen.” En toen werd me het grootste verschil tussen onze liefhebberijen duidelijk. Hij is gelukkig als hij achter de pc of spelcomputer kruipt en ik voel me pas tevreden als ik klaar ben met mijn rondje. Zijn geluksgevoel duurt zolang hij aan het gamen is, de mijne duurt maar liefst een paar dagen tot de volgende training zich weer aandient. Rare hobby, dat lopen.

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Miriam

Een Reactie op “Rare hobby

  1. HARDLOPEN IS OOK MOTIVATIE
    Ik reageer wel erg veel op de bijdragen van Miriam, maar het zijn van die leuke binnenkoppers. Kansen voor open doel en die kan ik niet laten liggen. Een belangrijk onderdeel van hardlopen is motivatie. Ruim een maand geleden had je het over de plannen voor de zomer en hoe je dat ging aanpakken. Je kreeg toen al een paar goede adviezen van Jos den Hollander. In je eerste bijdrage liet je weten al 25 jaar een beginnende hardloopster te zijn, want elke keer moet je opnieuw beginnen. Wil je eigenlijk wel hardlopen? Of ben je zoals zovelen. Je loopt, omdat anderen het ook doen, je wil je na afloop goed voelen, het is goed voor de gezondheid, enz. enz. enz. Maar het hardlopen zelf vind je eigenlijk 9 van de 10 keer een marteling. Ik kan je gerust stellen: je bent niet alleen. Ik spreek zelfs uit ervaring, want ik heb dat bij het fietsen. Ruim 10 jaar geleden besloot ik iets meer de racefiets te pakken als een soort alternatieve lange training. Duurlopen van ruim 20 km werden me iets te gortig. In het begin was ik erg enthousiast en deed zelfs mee aan toertochten van ruim 100 km. Maar wielrennen is mijn sport niet, hoewel ik er graag naar kijk en zelfs als jurylid fungeer bij wedstrijden. Als ik bezig ben is het leuk, maar mijn tochtjes op de racefiets beperken zich nu tot maximaal 90 minuten en dat meestal maar 2 x per week. Vorige week met al die regen ben ik helemaal niet geweest. Lopen doe ik echter onder bijna alle omstandigheden. Regen, storm, vorst, hitte, het maakt niet uit. Ik pas mijn parcours een beetje aan en lopen. Alleen bij onweer blijf ik binnen, maar dat is dan uitstel. Hardlopen is al ruim 50 jaar een onderdeel van mijn leven en dat is waarschijnlijk de motivatie, die bij veel lopers eigenlijk ontbreekt. Als hardlopen een heilig moeten is, haken ze na verloop van tijd af. Kijk maar naar de uitslagenlijsten van bijvoorbeeld 5 jaar geleden en vergelijk die met nu. Niet alle hardlopers doen echter mee aan wedstrijden en van die groep kunnen we dat niet achterhalen. Bij enquêtes blijken deze feiten echter ook. Afwisseling kan helpen bij de motivatie. Kies eens voor een kortere afstand op bijvoorbeeld de atletiekbaan. Volgende week vrijdag 14 augustus is er een 3000 meter in Goes. Maurice heeft al ingeschreven. Hoe je zo’n wedstrijd moet aanpakken, kun je lezen op de site Atletiek Zeeland onder het kopje “Help … ik ga een 3000 meter lopen op de atletiekbaan”. Series worden ingedeeld op sterkte en misschien loop je wel tegen mij. Als dat geen motivatie is ( grapje ) en anders komende winter eens een veldloopje proberen of mijn boekje lezen. Misschien wordt het hardlopen dan echt pas leuk!

Geef een reactie

