Veertien weken, veertig trainingen

familieloopmartijn

Foto Martijn de Vries

door Miriam van den Broek

Veertien weken! Veertien weken geleden nog maar, besloot ik het lopen weer op te pakken. Ik heb het vanochtend twee keer nagerekend maar het klopt echt. Drie maanden en een week. Als je het zo hoort lijkt het niks. Het ís natuurlijk ook niks. Nog niet eens een half jaar. Maar voor mij voelt het alsof ik al superlang weer bezig ben.

Er is in die tijd ook zo veel gebeurd. Veertig trainingen door weer en wind. Opbouwen in regen en storm. En dan ineens met absurd hoge temperaturen lopen. Pijntjes. Inschatten en afwachten of klachten verminderen. Ja, gelukkig, de klachten nemen af.

Een dipje omdat het opbouwen weinig progressie laat zien. Een 10 km-loopje waarin de laatste drie kilometers me bijna de das omdoen en later trainingsrondes van 9 km waarbij ik het gevoel heb dat ik met gemak nog een eind kan blijven doorlopen.

Nieuwe schoenen, nieuwe hardloopbroek gevonden die niet opkruipt. Een hardlooprokje gekocht die wel fijn zit en, vooruit ik geef het toe – ik heb me even laten gaan – ook nog een paar vrolijke, felgekleurde hemdjes.

Ik nam twee weken geleden, na een geschiedenis van honderd trainingen, afscheid van RunKeeper en die enorme smartphone aan mijn bovenarm. Ik verwelkomde mijn Polar sporthorloge en nam me daarna ten stelligste voor om voorlopig echt – écht – niets nieuws meer te kopen.

Veertien weken, veertig trainingen. Nog nooit trainde ik zo intensief. Maar wat is het toch lekker!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bijdrage Miriam

Geef een reactie

