Gaten in mijn hardloopschoenen

gaten

Mijn vorige paar schoenen.

door Miriam van den Broek

Dolblij was ik twee maanden geleden met mijn nieuwe hardloopschoenen. Maar vanochtend zag ik tot mijn grote schrik ineens een dun streepje witte sok door de blauwe bovenkant van de schoen heen piepen. Ter hoogte van mijn grote teen begint een gat te ontstaan. Alwéér.

Met mijn vorige paar schoenen had ik het ook. Allebei van het merk Brooks, maar dat terzijde. Toen was ik er nog van overtuigd dat het gat er in een onbewaakt ogenblik ingeknaagd was door onze jonge pup. Maar nu een jaar verder, bijt de hond geen schoenen meer stuk. Althans, hij krijgt de kans niet meer om ook maar enigszins in de buurt van mijn loopschoenen te komen. Dus ik kan niet anders concluderen dan dat mijn linker teen (rechts heb ik nergens last van) tijdens het lopen een eigen leven leidt en zich een weg naar buiten probeert te zoeken.

Na wat speuren op internet blijkt dat dit niet uitzonderlijk is. Het komt regelmatig voor en meerdere merken hebben er last van. De verklaring die ik ervoor vind is dat de materialen inmiddels zo licht zijn, dat uitstekende tenen makkelijker door de stof drukken. Vroeger was de bovenkant van stevig leer. Nu lijkt het eerder een soort gaas. Maar wat doe je er aan? Behalve dat ik vind dat hardloopschoenen na twee maanden nog niet stuk mogen zijn (ze zijn al duur genoeg), heb ik geen zin in het vooruitzicht nog een maand of tien met een gat bij mijn teen te lopen.

Morgen dus maar eens een bezoekje brengen aan de schoenmaker. Misschien weet hij een oplossing.

5 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Miriam, Nieuws

5 Reacties op “Gaten in mijn hardloopschoenen

  1. Jan Brink

    Heel herkenbaar, mijn Brooks en Nikes hebben er ook last van en ik dus ook. Nagels beter knippen ?

  2. hallo
    Als schoenmaker en sporter heb ik wel n idee wat er aan de hand is . Ik vermoed dat de nagel van je grote teen niet glad is en dat is simpel met wat vijlen te verhelpen ook n stukje tape op de nagel zal het schuren verhinderen. Het dunne materiaal maakt de schoen luchtig en ademt daardoor we erg goed natuurlijk .
    Groeten Wim

  3. Marcel Richard

    Hetzelfde gehad met mijn nike vomero 9 na 5 mnd, teruggestuurd naar de leverancier en voor volledig aankoopbedrag tegoedbon gekregen

  4. Hielke

    Mijn Brooks zijn ook na ca. 100 loopuren al kapot aan de bovenkant. Beetje tegenvaller.

  5. Ik ken de gemiddelde hardloopsnelheid van Hielke niet, maar zelfs bij 8 km per uur betekent dit voor jouw Brooks schoenen 100 x 8 = 800 km en dan zijn de huidige hardloopschoenen echt aan vernieuwing toe. Niet vanwege het kapotte bovenwerk, maar de zool heeft eigenlijk zijn beste tijd gehad en dat is veel belangrijker. De prijs van de schoenen heeft daar weinig mee te maken. Op loopschoenen uit de oertijd ( van Adidas, Puma en Brütting, want iets anders was er niet ) zat er ter hoogte van de grote teen meestal een versteviging. Op speciale wedstrijdschoenen echter niet en daar ging ik dan ook prompt met mijn jubeltenen doorheen. En toen was het bovenmateriaal nog van leer. Op hardloopschoenen liepen we toen soms 1500 of zelfs meer kilometers, maar als student hadden we ook niet altijd voldoende geld om nieuwe schoenen ( toen 70 tot 100 gulden ) aan te schaffen. Laat staan om er meerdere modellen op na te houden. En juist dat laatste raad ik iedereen aan. Wissel je schoenen regelmatig af. Ik bedoel dan niet 2 paar exact dezelfde schoenen, maar van een bepaald merk verschillende modellen of zelfs met schoenen van een ander merk. Dit is niet alleen goed voor de levensduur van je schoenen, maat ook van je voeten, benen en de rest van het lichaam. En dat moeten echt niet allemaal schoenen zijn van € 150, – of meer. Naast schoenen van de bekende merken loop ik tegenwoordig regelmatig op de bij ons onbekende schoenen van een Engelse sportketen. Een soort huismerk dus. Ook daar ga ik na een paar maanden met mijn teen door het bovenwerk, maar op schoenen van rond de € 40,- is dat niet zo’n probleem. Ook bij onze sportwinkels hebben ze regelmatig aantrekkelijke aanbiedingen van “overjarige” modellen. Dat zijn dan schoenen van de vorige collectie en soms maar een half jaar oud, dus nog prima op te lopen.

Geef een reactie

