Al 25 jaar beginnend hardloopster

door Miriam van den Broek
“Wil je samen met mij bloggen”, vroeg Maurice Steketee, mijn collega bij de PZC, me vorige week ineens. Nu Koen de Vries afscheid heeft genomen van de PZC en dus ook van de blog ‘Op weg naar de Kustmarathon’ werd op de krant nagedacht over de toekomst van dit weblog. “Maar jij en Koen zijn spórters”, riep ik verbaasd uit. “Ik ben geen sporter. Ik ben een 39-jarige moeder van twee kinderen, die door hard te lopen een beetje aan haar conditie werkt.”

miriamOké, ik loop al vijfentwintig jaar hard. Maar in mijn geval houdt dat in dat ik elk jaar in het voorjaar begin met opbouwen. Het liefst heel rustig. Met een hardloopschema voor beginners. Zo tegen de zomer haal ik met pijn en moeite de 10 kilometer. Op dat moment beloof ik mezelf plechtig dat ik het hele jaar blijf lopen, zodat ik het jaar erop een snellere tijd kan neerzetten bij bijvoorbeeld de Familieloop. Maar in het najaar verdwijnt mijn doorzettingsvermogen dan toch weer. Na 25 jaar kan ik alleen maar concluderen dat het elke keer zo gaat.

Toch begreep ik de vraag van Maurice wel. Want áls ik hardloop, ben ik heel enthousiast. Voor de vierde keer ga ik nu aan de PZC Familieloop meedoen. Eerder liep ik al eens de Ladiesrun van de Kustmarathon en ook was ik eens vrijwilliger bij beide evenementen. En stukjes schrijven is voor mij ook niet vreemd. Zeventien jaar werk ik nu bij de PZC, waarvan dertien jaar als verslaggeefster op Walcheren.

Natuurlijk wil ik samen met Maurice het blog voortzetten. “Maar dan wel onder een andere titel”, zei ik. Want ik zal echt never-nooit ‘op weg naar de kustmarathon’ gaan. Over die titel moeten we nog nadenken. Maar de aftrap is in elk geval genomen. En wie weet motiveert deze blog me om zelfs in de herfst en de winter te blijven hardlopen, zodat mijn tijden na al die jaren eindelijk eens een beetje sneller worden.

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Miriam

3 Reacties op “Al 25 jaar beginnend hardloopster

  1. Jan B.

    Succes. We gaan je volgen.

  2. Een nieuwe naam voor deze blog is eigenlijk niet zo’n gek idee, want de huidige naam dekt eigenlijk de lading niet volledig. Het gaat maar een paar keer per jaar over de kustmarathon, vooral rond begin oktober. De blog wordt hoofdzakelijk gevuld met ander hardloopnieuws. Ook de andere Zeeuwse site “Atletiek Zeeland” heeft als je het zo beschouwt een verkeerde naam, want atletiek is niet alleen hardlopen over langere afstanden. Aan de andere kant zijn deze namen bij de Zeeuwse hardloopliefhebbers behoorlijk ingeburgerd en dat heeft ook zijn charme. Als jullie toch van naam willen veranderen, heb ik één verzoek: een Nederlandse naam a.u.b. We hebben in de provincie al genoeg …….by the Sea. Dus gewoon op de manier van Saskia en Serge: “Hardlopen in Zeeland”.

  3. Precies waar we al aan dachten Jan! 🙂

Geef een reactie

