Laatste blog

door Koen de Vries

Dit is m’n laatste blog op Op weg naar de Kustmarathon, het hardloopblog van de PZC. Mijn nieuwe baas De Persdienst is druk bezig de krant te reorganiseren, waardoor mijn toekomst er opeens heel anders uitzag. Met tien collega’s maak ik per 30 april gebruik van de vertrekregeling. Voor de duidelijkheid: ik heb er zelf voor gekozen. Ik ben van plan te blijven bloggen. Binnenkort maak ik het adres van het nieuwe blog bekend. Wie mij en mede-schrijver Maurice gevolgd heeft: bedankt. En voor de toekomst: welkom op het nieuwe blog. M’n laatste blog gaat over de Zwaakseweelloop.    zwaaksetrein    

Als het goed is leer je jezelf naarmate je ouder wordt steeds beter kennen. Hoewel een mij volslagen onbekend iemand laatst op Facebook suggereerde dat dat bij mij niet het geval is, denk ik dat het voor ieder gezond mens zo zou moeten zijn. Ik moet echter een uitzondering maken als het om mijn hardloperij gaat. Ik kan op het gedrag van mijn lichaam geen peil trekken.

Neem bijvoorbeeld afgelopen tien dagen. De marathon Zeeuws-Vlaanderen van vorige week zaterdag was een zware bevalling. De maandag erop wilde ik een herstelloopje van 10 kilometer doen maar ik kwam ondans een tempo van 9 per uur niet verder dan vijf. Pijn in m’n lijf en niet vooruit te branden. Ik had een startbewijs voor de Bouillonnante, een trail in de Ardennen die afgelopen zaterdag gehouden werd. Dat heb ik maandag alvast maar ik m’n hardlooparchiefje gestopt. Een beetje trainen zou verstandiger zijn dan mezelf daar helemaal op te branden.

De ochtend erna op de baan liep het eerst ook niet zo lekker, maar hoe langer de intervaltrainingen duurden, hoe harder het ging. Uiteindelijk voelde ik me prima de luxe. Ook het duurloopje van woensdag over een kleine 20 kilometer met Angelique ging lekker. Vrijdagmiddag wilde ik met het oog op de Transvulcania (9 mei) hoogtemeters maken en dat ging ook weer lekker. Bij Dishoek ben ik wel tien keer de duinen op en af gerend en van de trappen bij Vlissingen ken ik nu alle treden op m’n duimpje. zwaaksepadje

Zaterdag was een rampdag. Pap in de benen, licht in het hoofd en een stop op m’n longen. van de acht kilometers waren er minstens zeven te veel. En toen ik zondag opstond voelde ik me nog steeds zo. Slappe hap dus. Maar ik moest en zou nog wat doen en dus ging ik naar de Zwaakseweelloop. Ik was laat, moest rennend naar het inschrijfkantoor en ontmoette toen hetzelfde gevoel als de dag ervoor. Dat bleef totdat het startschot klonk.

Daarin moet iets van doping hebben gezeten want vanaf de eerste meter ging het lekker. Ondanks wat spielerei onderweg liep ik geen kilometer boven de 5 minuten. En dat terwijl ik ergens gelezen had dat de loop 10 kilometer zou zijn, terwijl het er 15 waren. Ik finishte als zevende in 1.11.25, waar ik blij verrast mee was. zwaaksekoeien

Die Zwaakseweelloop kan ik overigens iedereen aanbevelen. Het is een loop over 6 of 15 kilometer door een prachtige omgeving in de Zak van Zuid-Beveland. Voor wie rust zoekt een uitstekend alternatief voor de overbevolkte Antwerp 10 miles of marathon die op dezelfde dag gehouden worden. Start en finish zijn op een dijkje bij Kwadendamme, de organisatie is in handen van het ZR Running Team, dat hiermee geld inzamelt voor de Roparun waar het jaarlijks aan meedoet. Kers op de taart was de stoomtrein die ons na een kilometer of drie luid toeterend en puffend en heftig stomend tegemoet reed. En even verderop werd ik zeker een halve kilometer gegangmaakt door een kudde koeien. Waar maak je zoiets mee? Zelfs in de marathon van New York niet!

 

 

6 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

6 Reacties op “Laatste blog

  1. Igna

    Koen en Maurice, bedankt voor de inspiratie en mooie verhalen van de afgelopen jaren, veel succes allebei met de nieuwe uitdaging en ik blijf jullie graag volgen.

  2. Gertjan Bakker

    Bedankt voor alle mooie verhalen die ik hier altijd met veel plezier heb gelezen!! Ga ook zeker je nieuwe blog weer trouw volgen!

  3. Het laatste verhaal van Koen op deze blog en alleen daarom voel ik me al bijna verplicht om nog even te reageren. Dankzij o.a. deze blog heb ik jarenlang mijn ideeën over het huidige hardlopen kunnen ventileren, hoewel we het dikwijls oneens zijn. Gelukkig komt er een vervolg, dus als het nodig is kan ik mijn kritiek, adviezen of feiten uit het verleden toch weer kwijt. Natuurlijk blijf ik dat ook doen op atletiekzeeland van Eddie Pekaar. Ik was gisteren ook deelnemer aan de Zwaakse Weelloop. Na 3 maanden eindelijk weer eens een startnummer opgespeld, maar helaas had ik in tegenstelling tot Koen nog wel pap in de benen. Eerder deze week had ik een keer het gevoel te vliegen op training, maar in mijn 65e levensjaar worden deze dagen schaars. Bij de start was ik al redelijk in de achterhoede gaan staan. Toch werd ik in de eerste kilometer door bijna iedereen, die nog achter me stond, voorbij gelopen. De leeftijd en alle bijbehorende kwaaltjes gaan nu echt een rol spelen. Even dacht ik helemaal als laatste op het parcours te lopen, maar bij het visa versa stukje langs de spoorlijn zag ik nog een paar anderen achter me. Op het verbindende fietspad bij ’s Gravenpolder probeerde ik te versnellen, maar dat moest ik snel bekopen. Een paar dames dachten dat ik een vliegje had ingeslikt, maar het was één van mijn beruchte braakaanvallen. Mijn doel was een tijd van 38.24 minuten of sneller, zodat ik de afstand afgelegd had met een snelheid van 10 km per uur, maar dat lukte net niet. De klok en mijn stopwatch gaven 38.41 minuten aan. Maar rekening houdend met de eerder genoemde noodzakelijke stop en het verlies van “kostbare” seconden bij de start was ik toch nog een beetje tevreden. Zeker toen ik nog iets had gewonnen bij de verloting. Maar vanmorgen kwam het dompertje. In de uitslag sta ik als 51ste met 39.00 minuten. Niet echt belangrijk, maar hoe kan dat? Bij bestudering van de uitslag blijken 2 personen dubbel in de lijst te staan en moet mijn tijd dus 2 plaatsen opschuiven en dat is …. 38.41 minuten. Ook las ik in de krant iets over 2 lopers die een afslag hadden gemist, omdat er een auto voor het bordje stond. Toen ik nog redelijke afstanden kon afleggen was de Zwaakse Weel mijn favoriete trainingsgebied en daarom vind ik dit loopje erg leuk. Toch vind ik het belangrijk om kritisch te blijven. In mijn boekje 50 jaar hardloper heb ik de status van al die “goede doelen lopen” bekritiseerd. Allereerst vanwege hoge inschrijfgelden voor een relatief eenvoudig loopje. Maar ook de overvloed van dit soort evenementen op een overvolle kalender is voor de atletiek slecht. Afgelopen winter hadden we al de discussie over o.a. de Wallenloop, verkeerd lopen in Westenschouwen en het gehannes bij de start van de kerstloop. Fouten kunnen altijd, maar probeer ze te voorkomen.
    Een ander bericht dat me vanmorgen opviel in de krant n.a.v. de baanwedstrijd in Zierikzee: “De meeste deelnemers zijn al verzekerd van een medaille voor de wedstrijd”. Zo goed gaat het dus blijkbaar met de baanatletiek. Op 7 en 15 mei staan er avondbaanwedstrijden op de kalender in Vlissingen en Goes met voor de liefhebbers van de midden en lange afstand respectievelijk een 5000 meter en een Engelse mijl. Hopelijk met veel deelnemers en leuke series op sterkte. Een blik op de veelgenoemde kalender leert me echter, dat er rond deze wedstrijden weer andere concurrerende hardloopevenementen zijn. Zelfs met medewerking van de clubs, die de baanwedstrijden organiseren!!!!

  4. Cees van den Bulck

    Koen en Maurice,
    Zeer bedankt voor jullie inzet en vele inspirerende bijdragen op het kustmarathonblog. Ik wens jullie het allerbeste voor de toekomst, zowel op loopgebied als werkaangelegenheden.

  5. Simon en Gera van Boven

    Koen en Maurice

    Bedankt voor jullie prachtige verhalen , we hebben er altijd van gesmuld, vooral in aanloop naar de marathon ! Gaan zeker het evt nieuwe blog weer trouw volgen vanuit Nijkerk!

  6. Leen Geschiere

    Koen, Maurice,
    Bedankt voor de mooie verhalen, ik kijk uit naar het nieuwe blog!

Geef een reactie

