Erwin, Dynamica en hoe nu verder

door Koen de Vries

Toen ik woensdagavond na afloop van de ledenvergadering van Dynamica naar huis reed, wist ik niet of ik blij of teleurgesteld moest zijn. Eigenlijk was ik het allebei. De vergadering was orderlijk verlopen en de club blijft grotendeels intact. Dat was mooi. Maar voor Erwin Harmes gloorde maar een heel klein lichtje in de verre verte. De overgrote meerderheid van de leden vond dat pas volgend jaar bekeken kan worden of hij een tweede kans krijgt. En dat was jammer.    

Er waren meer dan 200 leden op de vergadering afgekomen, die voor een piep klein deel in het teken stond van het afscheid van voorzitter Jan Bostelaar (DANK JAN!) en voor het overgrote deel van ‘de kwestie Harmes’. Erwin heeft een jeugdlid (15) verschillende Facebook-berichtjes gestuurd en die jongen werd daar behoorlijk onzeker van. Het bestuur vond dat Erwin geen lid kon blijven, Dat besluit werd aangevochten door diverse Dynamica’ers. Zij vinden/weten dat Erwin geen vlieg kwaad doet en dat die berichtjes weliswaar grensoverschrijdend maar toch onschuldig waren.

Na wat formele algemene-ledenvergadering-zaken, legde het bestuur uit wat er gebeurd was en wat het gedaan had. Ze hadden een eerlijk en goed verhaal waar misschien wel wat gaten in te schieten waren, maar waaruit vooral bleek dat ze een goed afgewogen besluit hadden genomen.
En wat ik vooral sterk vond: Ze legden ondanks kritiek uit heel Nederland pas nu verantwoording af. Op de plaats waar het thuishoorde. Tijdens de algemene ledenvergadering. En niet via sociale media. Waarom? Om Erwin in bescherming te nemen. Wat heeft die jongen eraan als zijn naam in heel Nederland en daarbuiten genoemd wordt? Niks geen doofpot maar zorgvuldigheid.

Het bestuur gaf van te voren al aan niet verder te gaan als het van de leden geen goedkeuring zou krijgen voor haar beleid. De vergadering kreeg een nog explosievere lading toen bleek dat ook alle jeugdtrainers dan zouden opstappen.   Ik moet zeggen dat ik tijdens de vergadering meer begrip kreeg voor de ‘Erwin-aanhangers’. Aanvankelijk dacht ik dat ze zich regelrecht achter de giftige stukken schaarden die Eddie Pekaar op atletiekzeeland.nl had geschreven. Door hem zijn – van Hulst tot Den Helder en van Domburg tot Delfzijl – allerlei belachelijke ideeën en meningen over deze affaire ontstaan. Mensen ondertekenden petities terwijl ze geen idee hadden wat er precies aan de hand was.

De Erwin-aanhangers ontpopten zich tijdens de vergadering als warme belangenbehartigers. Erwin verdient geen straf, vonden ze. Hij verdient aandacht en begeleiding. Verenigingen zijn er juist om mensen als Erwin onderdak te bieden, was vrij vertaald de strekking van hun verhaal. Een oprechte boodschap. Maar er zijn meer belangen: die van de jeugdleden bijvoorbeeld.

Ik heb me door verschillende ouders van jeugdleden laten vertellen dat hun kinderen zich na de Facebook-berichtjes niet veilig voelden op de baan als Erwin gelijktijdig met hen aan het trainen was. Dan kunnen volwassenen zeggen dat Erwin geen vlieg kwaad doet en daar ook voor 200% gelijk in hebben, maar als kinderen zich ondanks dat niet veilig voelen, is dat een gegeven. Het bestuur kan niet anders dan optreden. Het is hun verantwoordelijkheid leden een veilige omgeving te bieden. Dat belang is groter dan het individuele belang van Erwin. Het klinkt hard, maar het is niet anders.

Daarmee is het verhaal wat mij betreft echter nog niet afgelopen. Ik vind dat Erwin een tweede kans moet krijgen net zoals ieder ander die een keer de fout in gaat. Het bestuur zag daar op korte termijn geen kans toe en dat is jammer. Woensdagavond werd eerst in overgrote meerderheid het bestuursbeleid goedgekeurd (circa 180 stemmen voor, zo’n 40 tegen), waarna de motie van de Erwin-aanhangers in stemming werd gebracht: ‘Erwin moet weer lid worden van Dynamica’. Die werd met ongeveer dezelfde stemmenverhouding verworpen, waarbij het bestuur vooraf wel toezegde dat aan het ‘nee’ werd toegevoegd dat volgend jaar opnieuw wordt bekenen of Erwin lid kan worden. Dus niet dat hij weer lid wordt, maar dat hij misschien weer lid kan worden.

Ik vond dat een nogal magere toezegging. Wat mij betreft gaat het liever vandaag dan morgen – al dan niet in samenwerking met Erwin-aanhangers en/of een mediater – op zoek naar experts die een oplossing hebben voor dit probleem. Zij moeten er zijn. Hopelijk kan dan tijdens de ledenvergadering van volgend jaar gezegd worden dat Erwin weer lid kan worden. Anders is de kans groot dat de discussie van woensdagavond weer helemaal opnieuw gevoerd gaat worden.

De schade bleef dus beperkt woensdagavond, al was die op enig gebied toch groter dan gedacht. Beoogd voorzitter Edwin van Alphen trok zich een dag voor de vergadering terug. In een brief vertelde hij dat hij na de schrijfsels van Pekaar geen goede basis zag om opvolger te worden van Jan Bostelaar. Jammer. Buitengewoon jammer.

Wat mij betreft verdient Erwin op zo’n kort mogelijke termijn een tweede kans en ik hoop dat Edwin van Alphen zijn beslissing na de goed verlopen vergadering zal heroverwegen. Verder zag ik op Facebook dat Martijn de Kok op zoek gaat naar een nieuwe club. Ik wil het hem afraden. Ik kan me niet voorstellen dat er clubbesturen zijn die in deze situatie een andere beslissing genomen zouden hebben.

 

2 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

2 Reacties op “Erwin, Dynamica en hoe nu verder

  1. Cees van den Bulck

    Dank voor deze duidelijke analyse, Koen. Het geeft mij als totaal buitenstaander enigszins een beeld van wat er zich allemaal heeft afgespeeld in het kader van deze affaire.

  2. Boudewijn

    Als je iets goeds ziet, geef dan een compliment. Als je iets verkeerds ziet, bied dan je hulp aan. (Nelson Mandela)

    Er zijn allerlei oplossingen denkbaar, maar het zou wellicht wijs zijn als Erwin bij een andere vereniging gaat trainen i.p.v. een jaar te wachten. Het zal toch niet meer hetzelfde worden.

    Ongeacht het verdere verloop kent dit verhaal uitsluitend verliezers.

Geef een reactie

