Blunder van het jaar in Kerstloop

kerstloopdoor Maurice Steketee
Dacht ik toch mooi blunderloos het oude jaar uit te gaan, ging het toch nog mis. En dat nog wel met kerst, vlak voor het begin van 2015. Vorig jaar dacht ik een keer een wedstrijd te winnen, terwijl ik er na de finish achterkwam dat er nog mijlenver twee man voor me had gelopen. Dag zege. De blunder tijdens de Kerstloop was van een andere categorie maar daardoor niet minder genant.

In het Kerstloopverslag in de PZC van zaterdag kon u al lezen dat twee Yersekenaren van start gingen op de verkeerde afstand. Zij waren echter niet de enige, moet ik bekennen. Er was nog een derde persoon ‘een beetje dom’om met Maxima te spreken: ondergetekende. Wat wil het geval. Ruim op tijd, om 10.00 uur, had ik m’n startnummertje voor de Kerstloop al te pakken. Vanachter het raam zag ik vervolgens alleen maar gestreste atleten die blauwbekkend in de kou stonden te wachten op dat felbegeerde nummer. Jaloers zagen ze mij aan een bakje thee lurken. Omdat er tegen elven nog steeds een rij stond, had ik niet al te veel haast om me naar de start te begeven. De start wordt toch uitgesteld, dacht ik. Aangekomen bij het startplein dacht ik alle tijd te hebben om nog even een klein plasje te doen in het Dishoekse natuurschoon.
Naast me stond Hans Minnaard, die ook nog wat overbodig vocht kwijt moest. Maar voor dat we uitgepiest waren, klonk er ineens een startschot, tweehonderd meter verderop. En zagen we in de verte een heel peloton vertrekken. Met onze broek nog bijna op de enkels renden we als een gek naar de staart van het peloton, om vervolgens de een na de andere loper te passeren. Daar zat ook collega De Vries bij, dus we zaten goed! We rukten steeds verder op totdat we bijna vooraan liepen. En toen begon de ellende. Collega Koen deed voor de verandering (voor het eerst dit jaar??) mee aan de korte afstand, zagen we aan de startnummers om ons heen. Paniek! Toen kwam ineens Huub van Noorden ons tegemoet gelopen. Toen wisten we het zeker: we zitten verkeerd. Als een speer sprintten we terug naar de start waar een paar honderd man ons stond uit te lachen. Het schaamrood stond ons op de kaken, huilen was naderbij dan t lachen… De adrenaline gierde nog door ons lijf, toen we voor de tweede keer mochten starten. Het werd een race om nooit te vergeten. Ik vrees nog lang aan deze Kerstloopblunder herinnerd te worden…

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Een Reactie op “Blunder van het jaar in Kerstloop

  1. Sjaak Sinke

    Let op de Tankloop start dit jaar in Westkapelle. Wanneer je om vijf voor 12 in Dishoek staat kun je hooguit nog aansluiten bij het keerpunt

Geef een reactie

