Valse start!

door Koen de Vries

Alle begin is moeilijk, ook aan het eind van het jaar. Dat bleek de afgelopen dagen tijdens de Serious Requestrun en de Kerstloop, waarin ik beide keren te laat aan de start verscheen. Onder invloed van de donkere dagen rond kerst maak ik mezelf wijs dat het geen toeval kan zijn en dat de aftakeling in alle hevigheid begonnen is. Maar er zijn gelukkig verzachtende omstandigheden.

Ook Erwin Harmes stond aan de start van de Serious Requestrun en de Kerstloop. HIj was wel bij de les, startte twee keer precies op tijd en won beide malen.

Ook Erwin Harmes stond aan de start van de Serious Requestrun en de Kerstloop. HIj was wel bij de les, startte twee keer precies op tijd en won beide malen.

Dinsdagavond schalde er een gezellig muziekje over de atletiekbaan tussen Middelburg en Vlissingen. De leden van de GOLD-groep liepen een ludiek rondje achter hun geleende rollators en rolstoelen. Niets wees er op dat de start van de eerste serie van de Serious Requestrum aanstaande was. Ik deed een opwarmrondje en nog één en nog één, totdat tijdwaarnemer Harold Duvekot, Duufje voor intimi, me erop wees dat de GOLD-groupies zich richting start aan het bewegen waren.

En inderdaad, hun hulpmiddelen stonden onbeheerd aan de rand van de baan en ze begaven zich op eigen kracht naar de streep. Daar hobbelde ik dus ook maar naartoe en toen ik er was aangekomen, kon ik meteen door: het startsignaal had al geklonken. Niks geen instructies, een vraag of iedereen er klaar voor was of het ouderwetse klaar af!, maar gewoon een arm naar boven en meteen weer naar beneden en de kreet START!!! Het was meteen wegwezen geblazen. Ik hou wel van no-nonsence, maar dit was wel erg doortastend.

Er zat niks anders op dan in m’n lange trainingsbroek met daarin m’n portemonnee, telefoon, fototoestel en pakje sojadrank aan de 3000 meter te beginnen. Het zou een beetje flauw zijn om mijn magere 12.49 hier aan op te hangen want ik loop de laatste tijd behoorlijk abominabel. Er schijnt iets te zijn als de runnershigh, maar het is al lang geleden dat ik iets met dat fenomeen te maken had. Ik voel alleen maar een rem, niet in m’n hoofd maar ergens diep in m’n lijf. Maar genoeg geklaagd, dat heb ik de laatste tijd op dit blog al genoeg gedaan.

De loterij (ik mag met 25 euro korting bij Paola gaan eten) en de leuke quiz maakten die kleine blooper later op de avond meer dan goed. Bovendien leverde de loopavond van Dynamica 2850 euro op en in Goes bij AV’56 ook nog eens 1172 euro. Allemaal voor Serious Request. Volgens mij moet er nog veel meer inzitten als de Zeeuwse atletiekclubs en loopgroepen de handen ineenslaan en er een  provinciebrede actie van maken.

Vrijdagmorgen miste ik de start opnieuw. Nu van de Kerstloop. Ik was te voet naar Dishoek gegaan, omdat ik van mezelf kilometers moet gaan maken met het oog op de TransGranCanaria, 85 kilometer begin maart. Op het strand stond de rem er weer vol op en besliste ik dat 5 kilometer meer dan genoeg was om in de kerstloopsfeer te raken. Op het pleintje van de Kaapduinseweg was het buitengewoon druk, zo’n 600 hardlopers stonden te popelen om te mogen vertrekken. SAM_1142

Toen gebeurde er voor mij, toch een ervaren Kerstloopdeelnemer, iets nieuws: de 5- (gele nummers) en 9-kilometerlopers (blauwe nummers) werden van elkaar gescheiden. Geel mocht vooraan staan, blauw er een meter of 50 achter, uit het zicht om de bocht. Terwijl ik nog wat aan het praten was bij de blauwen, mochten de gelen opeens al vertrekken. Door die bocht had ik dat niet meteen in de gaten en moest ik – onder luid gelach van de ‘lange-afstandslopers’, als allerlaatste vertrekken.

De gelen mochten voor de blauwen starten.

De gelen mochten voor de blauwen starten.

Althans, dat dacht ik, want er schijnen ook nog 5-kilometerlopers vele minuten later, tegelijk met de lange afstandlopers, te zijn vertrokken. Zij hadden nog veel minder in de gaten dan die suffe ik. Gelukkig!

Het kon ook andersom, want toen ik eenmaal aan mijn inhaalrace begonnen was, werd ik voorbijgelopen door drie blauwen, onder wie Hans Minnaard en Huub van Noorden. Pas na een meter of 300 kregen ze in de gaten dat ze in het verkeerde gezelschap verkeerden en keerden ze onverrichterzake terug naar de start. Zou het toeval zijn dat het twee (ex)yersekenaren betrof? Over deze ultieme valse start valt vandaag ook het een en ander in de PZC te lezen. Wie die derde valse starter was? Dat was de verslaggever en collega-blogschrijver, die zichzelf in het artikel logischerwijze onzichtbaar maakte.

Enige leuke bijkomstigheid was dat ik op dat korte stukkie van 5 kilometer 141 concurrenten kon passeren. Er finishten 165, ik werd 24e.
Ijs en weder dienende doe ik woensdag mee aan de Tankloop. Ik zal er alles aan doen om niet opnieuw de fout van de voorgaande dagen te maken. Inmiddels weet ik al dat de start en finish dit jaar niet in Dishoek, maar bij het Kasteel van Batavia in Westkapelle zullen zijn.

6 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

6 Reacties op “Valse start!

  1. Sjaak Sinke

    Koen,
    Heb je al voor-ingeschreven.
    Afgelopen vrijdag was nog al druk bij de na-inschrijving. Mogelijk dat Zeelandnet er even uit heeft gelegen: 301 voorinschrijvingen en 340 na-inschrijvingen. En je weet dat je startnummer leesbaar bevestigd moet zijn en niet op de Belgische methode
    Ik zie je woensdag.

  2. Jan B.

    Voor de late starters, de Tankloop start om 12.00 uur Westkappelse tijd.

  3. Hans Minnaard

    Hoi Koen,
    Nog iets, wist je dat de fotograaf, Ruben Oreel, ook nog op de verkeerde plaats(bult), stond te wachten op zijn fotomoment.
    Moet niet gekker worden.

  4. koendevries

    Toch wel leuk Hans. Gaf een saaie dag als tweede kerst toch nog een avontuurlijk tintje.

  5. Sjaak Sinke

    Let op. De tankloop start dit jaar in Westkapelle bij de tank. N
    na-inschrijven: Het Kasteel van Batavia in Westkapelle. Benieuwd hoeveel er in Dishoek staan te wachten.

  6. Robert Carol

    Hoi Koen,

    Toen wij met de Seriuous Request Run zijn gestart 2 jaar gelden was het idee dat alle Zeeuwse atletiekclubs op dezelfde tijd op hun eigen baan een gezellige baan wedstrijd voor het goede doel zouden organiseren. Jan van Doorn heeft het nu opgepakt bij AV ’56 nadat Jan Bostelaar en ik het er met hem over hadden gehad. Jan was meteen enthousiast en ik hoorde dat de avond een groot succes was, net als bij Dynamica.
    Ik zal contact opnemen met Sebastiaan Heijkoop van Deltasport. Wellicht dat iemand anders contacten heeft in het Zeeuwsvlaamse. Het zou super zijn wanneer alle Zeeuwse atletiekclubs volgend jaar op 23 december hun Serious Request Run zouden organiseren. Alles zit erin, sportief, gezellig en voor het goede doel. Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het draaiboek, neem gerust contact op. Robcarol@zeelandnet.nl

Geef een reactie

