Verrassende winnaars gouden en roze schoen

door Koen de Vries

Adri Joosse en Angelique Jansen zijn de glorieuze winnaars van de gouden, respectievelijk roze schoen van de GOLD-club van Dynamica. Dinsdagmorgen, kort na de wekelijkse baantraining en vlak voor het begin van de naar later bleek gezellige en buitengewoon smakelijke kerstmaaltijd, kregen ze deze felbegeerde wisselprijzen uitgereikt door Jan van Horssen en Piet Beijer.

Angelique Jansen, de winnares van de roze schoen.

Angelique Jansen, de winnares van de roze schoen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik verrast was met deze uitkomst. Allereerst omdat ik niet van het bestaan van de roze schoen afwist. Die bleek dit jaar in het leven geroepen voor de best presterende vrouwelijke GOLD-clupper van 2015. Had ik het geweten, dan had ik Angelique meteen uitgeroepen tot favoriet. Ze traint nog niet zolang mee, maar je moet wel over een ernstige handicap beschikken om niet te zien dat zij over een grote hardloopaanleg beschikt.

Dinsdag, voordat  de roze schoen uitgereikt werd, liet ze mij tijdens de intervaltraining (vanwege de kerstdis ingekort tot 5×300, 4×300 en 3×300 met steeds 100m rust en een intervalpauze tussen de drie series van 200m) alle hoeken van de baan zien. Nu zijn die er niet zo veel gezien de ronde bochten, maar dan nog. Achter Angelique eindigden Jannie de Vries en Huquette de Clercq als tweede en derde.

Adri Joosse, winnaar gouden schoen

Adri Joosse, winnaar gouden schoen

Dat Adri Joosse de gouden schoen won, was voor iedereen een verrassing, inclusief voor de laureaat himself. Dat had natuurlijk ook met de criteria te maken. Adri, net als Angelique nog niet zo lang actief in ons clubje, profiteerde van het allereerste uitgangspunt van de puntentelling: het verschil tussen je beste en op een na beste prestatie bij de testlopen, zijnde de 3000 meter. Dankzij de zestig punten die hem dat opleverde, kon hij zich de aftrek – hij deed aan slechts drie van de vijf tests mee – permitteren en kreeg hij de wind weer extra in de zeilen omdat hij twee keer zijn p.r. verbeterde. Dat leverde hem aardig wat bonuspunten op.

Jaap Janse benaderde de 50,4 punten van Joosse nog het meest. Hij begon zelfs met 64 punten omdat hij zich tijdens één test verschrikkelijk overtrof, maar deed zichzelf lelijk de das om door slechts één keer zijn p.r. te verbeteren. Dat moet beter Jaap! Derde werd Cees Leijnse, de man die in de jaren zeventig deel uitmaakte van de selectie van mv&av Middelburg die liefst drie keer landskampioen werd bij de amateurvoetballers. Anton Schoenmakers, de robuuste laatste man van destijds, maakt overigens ook deel uit van onze club, maar liet de testlopen geroutineerd aan zich voorbij gaan.

Pieter van Horssen, Piet Beijer en John Guequièrre (van links naar rechts) werden door Jan Bostelaar (tweede van links) in het zonnetje gezet.

 Jan van Horssen, Piet Beijer en John Guequièrre (van links naar rechts) werden door Jan Bostelaar (tweede van links) in het zonnetje gezet.

 

Tijdens de kerstdis bespraken Cees, Jack van Aspert en ik en petit comité nog even of de gehanteerde criteria juist en logisch waren. Over het algemeen vonden we van wel, maar constateerden ook dat er nog wel enkele aan toegevoegd kunnen worden. Welke zal ik hier niet openbaren, want ons gesprek ontaardde zo hier en daar in wat slap gelul, mede met dank aan de rode wijn.

Achteraf dacht ik nog dat ook de lengte van de deelnemers meegeteld had, gezien het feit dat de winnaar van vorig jaar (Hans Bostelaar) én Adri Joosse, om het maar eens voorzichtig te zeggen, zeker niet tot de langsten van onze club behoren. En Angelique Jansen mag dan dinsdagsmorgens op verschillende onderdelen uitblinken, ze doet dat qua lengte zeker niet. In de berekeningen kon ik dit criterium echter niet terugvinden.

Zelf vond ik me terug op de achtste plaats van de ranglijst. Lang niet slecht als je weet dat er 29 namen opstaan, waaronder die van enkele heuse kleppers. Nu ik weet waar ik op moet letten, heb ik mijn tactiek voor de testlopen van volgend jaar al bepaald. Nee, die ga ik hier niet verklappen. Dat zou mijn concurrentiepositie verzwakken en die gouden schoen wil ik natuurlijk graag een keer winnen.

Hans Bostelaar zorgde het hele jaar voor de koffie en soms ook voor iets lekkers erbij.

Hans Bostelaar zorgde het hele jaar voor de koffie en soms ook voor iets lekkers erbij.

Al met al vond ik het in de GOLD-club een geweldig hardloopjaar. Front-man Piet Beijer (zesde in de rangschikking) werd daarvoor dinsdag geheel terecht hartelijk bedankt en in het zonnetje gezet, net als Jan van Horssen (zevende), John Guequièrre (23e) en koffieman Hans Bostelaar. Dynamica voorzitter Jan Bostelaar (16e) voorde daarbij het woord. Ook zij zorgden ervoor dat er in 2014 vanalles op rolletjes verliep. Ook een woord van dank aan de zoon van Adri Koole (13e) die voor de spijs en drank zorgde.

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Verrassende winnaars gouden en roze schoen

  1. Ik herken in deze foto Angelique Spanier en vind het leuk haar weer terug te zien als hardloopster. Ik meende haar ook een keer herkend te hebben op de foto’s van de ladiesrun in Goes. Angelique kon als kind al erg hard lopen. Ze won toen dikwijls bij allerlei scholierenveldlopen. Met een vader en een onderwijzer als voorbeeld van fanatieke hardlopers niet zo verwonderlijk. Helaas toen niet verder gegaan met het hardlopen, maar blijkbaar is het nooit te laat om weer te beginnen. Zeg jongens van de GOLDclub. Als jullie volgende week zaterdag naar mijn veldloop komen op de Stelleplas, neem haar dan een keertje mee.

Geef een reactie

