Griep

door Koen de Vries

Een hardloper kan heel wat tegenstanders hebben. Ik schrijf kan, want het hoeft natuurlijk niet. Je kunt jezelf als tegenstander beschouwen, of een andere loper. Of de wind, de regen, het parkoers, noem maar op. Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt. Echte tegenstanders zijn er natuurlijk ook. Denk maar aan blessures. Met een andere echte opponent maakte ik vorige week weer eens kennis: griep.  zondaghertenfoto    

De laatste tijd stuit ik nogal eens op waarschuwingen over hardlopen bij griep. Niet doen, is het devies. Je kunt er lelijk dood aan gaan. Denk aan het verhaal van Erwin Harmes die een ontstoken hartzakje kreeg nadat hij ondanks koorts was gaan hardlopen. Hij moest met spoed naar het ziekenhuis. Gelukkig liep het goed af.

Drie dagen had ik koorts, pas na vijf dagen ging ik weer naar m’n werk. En nog weer vier dagen later heb ik pas voor het eerst m’n hardloopschoenen aangetrokken. Dat viel effe tegen. De conditie was nul komma nul, ik had het gevoel dat ik weer helemaal opnieuw kon beginnen. zondaghertenfoto2

Na nog wat dagen voorzichtig hobbelen vond ik het zaterdag tijd om weer eens wat serieus te gaan doen. Het was tijd om weer eens voor postduif te gaan spelen. Om half acht nam m’n meisje me mee naar Schore, waar haar paard staat. Vanaf daar moest ik terug naar Vlissingen. Het was nog donker, de wind stond tegen, maar toch was ik blij. Ik had m’n tegenstander met de naam ‘griep’ verslagen, althans dat dacht ik. Bij nader inzien viel dat een beetje tegen, want de laatste vijftien van de in totaal 38 kilometers verliepen uiterst moeizaam.

Vanmorgen voegde ik daar met Irene nog een kleine veertien kilometer aan toe tijdens onze hertensafari in het waterwingebied van Oranjezon. Of we tegenstanders tegenkwamen? Volgens mij geen. Oké, ik had zware benen, maar die gaven zoete pijn. De natuur was prachtig met de rijp overal op het gras en we zagen heel wat herten.

In het waterwingebied lopen niet alleen herten maar ook koeien. Volgens mij zijn dit blaarkoppen.

In het waterwingebied lopen niet alleen herten maar ook koeien. Volgens mij zijn dit blaarkoppen.

Van sommige mensen mag je het woord ‘genieten’ niet gebruiken als het om hardlopen gaat, maar vanmorgen kwam het toch wel dicht in de buurt. Ook omdat ik voelde dat ik de griep een heel eind achter me had gelaten en ik besefte dat je van tegenstanders ook medestanders kunt maken. Moet ik vaker doen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

