Wildplassers overspoelen Nisse tijdens Grote Zakloop

Er was geen plekje meer vrij in de kerk van Nisse tijdens de Grote Zakloop. foto's Maurice Steketee

Er was geen plekje meer vrij in de kerk van Nisse tijdens de Grote Zakloop. foto’s Maurice Steketee

door Maurice Steketee
De Bevelandse politie had zondagmiddag goede zaken kunnen doen tijdens de Grote Zakloop in Nisse. Het was waterkoud in het Bevelandse dorpje en dat zorgde voor een enorme hoeveelheid wildplassers voor de wedstrijd. Ik denk zelfs dat het Zeeuws record wildplassen is verbeterd! De meesten dachten ongezien een sanitaire stop te kunnen maken vanwege de zeer dichte mist, die boven Zeeland hing, maar het gerucht dat je achter de container bij de tennisbaan alle ruimte had verspreidde zich snel. Ook de wilgen buiten Nisse kregen hier en daar wat extra water dus geen overlast of penetrante lucht voor de omwonenden. Gelukkig was er weinig tot geen politie op de been en kon iedereen bonloos huiswaarts.

Ook bij de toiletten in het dorpshuis was het een drukte van belang. De rij was bijna zo lang dat de lopers tot midden op straat stonden, bijna tot in de kerk. Wat wil je als een paar honderd man op hetzelfde moment ‘moet’. Het is tekenend voor de populariteit van de Zakloop, die bijna uit z’n jasje begint te groeien. Door het sombere weer had ik verwacht dat het minder druk zou zijn dan in voorgaande jaren, maar niets bleek minder waar. Ook nu stonden de auto’s tot ver buiten de bebouwde kom in de berm langs de weg geparkeerd. Het dorpshuis was nauwelijks te betreden en ook de kerk, die ook dit jaar weer dienst deed als kleedkamer, was weer mutjevol. Die kerk was trouwens bijna niet te ontwaren, door de stevige deken mist die over het dorp lag.

IMG_3398

Door de waterkou was het vooraf vooral de vraag; wat trek ik aan vandaag? Ik zag mensen in dikke trainingspakken en wollen mutsen op hun hoofd, lopers met dikke wanten aan, zweetbanden die het complete voorhoofd bedekten, een loper in gewone kleding (spijkerbroek en sweater), kortebroeklopers, atleten schaars gekleed in een hempie en nog diverse andere combinaties. Zelf koos ik voor een t-shirtje met korte mouwen en een lange hardloopbroek. Het bleek de juiste keuze. De eerste kilometer waren m’n armen en handen nagenoeg bevroren, maar daarna gutsten al snel de eerste zweetdruppeltjes van het voorhoofd en werd het dus heerlijk hardloopweer. Dit jaar had ik eens gekozen voor de korte afstand, de 7.5 kilometer, en ook dat bleek alweer de juiste keuze. Na iets meer dan 30 minuten passeerde ik de eindstreep en nog geen paar tellen later veranderde de mist in motregen, gevolgd door een behoorlijke plensbui. Toen ik in de kerk m’n Mart Smeets-trui aantrok was het grootste deel van het peloton nog aan het buffelen in de regen en waterkou. Wat had ik een medelijden met hen, toen ik aan een lekker bakje thee met cake zat in het dorpshuis van Nisse, waar de rij bij de toiletten inmiddels was opgedroogd.

IMG_3401

Petra Verhulst en Suzanne Geschiere tijdens een fotoshoot voor de kerk in Nisse.

1 reactie

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Een Reactie op “Wildplassers overspoelen Nisse tijdens Grote Zakloop

  1. Ik was zondag ook in Nisse en wonder boven wonder hoefde ik niet te plassen. Ik was daar dan ook niet als deelnemer of toeschouwer, maar om flyers te verspreiden vanwege de Stelleplas Kerstcross. Ik moest ook nog een DVD met oude hardloopbeelden afgeven. Een kwartiertje voor de start ben ik weer naar huis gefietst om daar behaaglijk naar het veldlopen en veldrijden op Canvas te kijken. In Nisse had ik het na een half uur al ijskoud en om dan nog langer te blijven staan. Eigenlijk jammer dat ze de Zakloop niet ergens in oktober organiseren. De natuur is dan nog mooier en de kans op dit soort weer is erg klein. Gelukkig liet het weer de deelnemers niet afschrikken en moet ik verder niet zeuren. Het succes van deze loop is overduidelijk en ik zal blij zijn, als 10% van deze deelnemers aan mijn kerstcross meedoet. Het verspreiden van de flyers heeft overigens succes opgeleverd, want vandaag kwamen er al inschrijvingen binnen. Hoewel het pas op zaterdag 27 december is, kan er nu al ingeschreven worden. Inschrijflijsten en startnummers liggen klaar en voorinschrijven maakt het voor de organisatie wel zo gemakkelijk. Alle informatie kun je vinden op http://www.atletiekzeeland of bij jacroose@hetnet.nl. Deelname voor leden van een atletiekclub is gratis en niet leden betalen slechts € 2,- . Voor alle finishers is een prijs voorzien.

Geef een reactie

