De gouden schoen

door Koen de Vries

Het was dinsdag een spannende dag voor de leden van de GOLD-club van Dynamica. Voor de laatste keer dit jaar stond de testloop op het programma, de race over 3000 meter op de  stadsgewestelijke atletiekbaan tussen Middelburg en Vlissingen. Iedereen wist dat dit de laatste kans was om het beste beentje voor te zetten om de felbegeerde gouden schoen te bemachtigen.

De leden van de GOLD-club van Dynamica staan klaar voor de start van laatste testloop van het jaar. Wie pakt de gouden schoen?

De leden van de GOLD-club van Dynamica staan klaar voor de start van laatste testloop van het jaar. Wie pakt de gouden schoen?

Wie die gouden schoen krijgt? De snelste GOLD-loper? De GOLD-loper die dit jaar de meeste progressie heeft geboekt? De GOLD-loper die in 2014 aan alle testlopen heeft meegedaan? Het antwoord op de drie bovengenoemde vragen luidt drie keer luid en duidelijk ‘neen’. Het is een combinatie van deze drie factoren, geloof ik, die bepalend is. En misschien speelt een onbekende factor nummer vier ook nog wel een rol.

Maar hoe het precies zit, weet bijna niemand. Piete Beijer, de zeer gewaardeerde leider van de GOLD-groep, deed daar na afloop van de testloop – toen iedereen onder het genot van een kopje koffie en een stukje banketletter (Anton Schoenmakers tracteerde, hij was jarig) – de uitslagen bekendmaakte, behoorlijk schimmig over. Hij had het over ‘een formule’ die op de resultaten van dit jaar wordt losgelaten. Maar hoe die formule er dan precies uitziet, bleef onduidelijk, ook na uitdrukkelijk verzoek. ,,Eenvoudig dan je denkt”, was het enige dat Piet erover kwijt wilde. In een hoek van de kantine werd daarbij cynisch gelachen, dus ik vermoed dat een enkel prominent GOLD-clubloper weet hoe de vork in de steel zit.

Het is dus afwachten geblazen en nog langer afwachten dan verwacht. Aanvankelijk zou Sinterklaas himself de gouden schoen volgende week komen uitreiken, maar de goedheiligman blijkt verhinderd. Te druk natuurlijk. En nu moeten we twee weken langer wachten, tot de kerstviering op 16 december. ,,Maar”, sprak Piet Beijer ons moed in, ,,misschien komt Sinterklaas dàn wel.” Ik hoop het van harte, want vorig jaar gaf hij iedereen, dus niet alleen de winnaar van de gouden schoen 2013 (Hans Bostelaar), een flinke zak uien mee naar huis.

Of ikzelf kans maak op die gouden schoen? Ik heb geen idee. Ik heb aan de meeste testlopen meegedaan en ook wel vooruitgang getoond. Maar de planning in die vooruitgang was niet ideaal. Deze zomer legde ik de afstand af in 11.56 (kilometers in minder dan vier minuten dus, best wel snel al zeg ik het zelf), maar daarna viel ik terug.

Dit keer noteerde ik 12.47, waarmee ik derde werd. Jan van Horssen was zo’n 25 seconden sneller en Gerard Bras was me voor het eerst ook te snel af, een seconde of tien, vijftien schat ik zo. Die terugval na deze zomer is overigens wel te verklaren. Ik moet sindsdien aanmerkelijk meer gewicht meenemen, wel een kilo of zes, en bovendien hebben de duurtrainingen nu de overhand. Met het oog op Olne-Spa-Olne van komende zondag liep ik vrijdag, zaterdag en zondag in totaal 70 kilometer. Tel daar een kleine vormcrisis bij op de resultaten zijn verklaard.

Ik hou niet van de herfst, maar met een herfst al deze is natuurlijk niets mis. Vrijdag en zondag liep ik in het waterwingebied tusen Oostkapelle en Vrouwenpolder en het was daar prachtig. Volgens mij ontdekken steeds meer hardlopers het gebied want ik kom er steeds meer tegen. Niet doorvertellen dat het daar zo mooi is want anders wordt het er echt te druk. fotopaddestoelenblog

Dat hadden lezers van dit blog wel gedaan toen ik schreef dat de vliegtickets naar La Palma zo goedkoop zijn. Een week na m’n blog over de Transvulcania (een trail op La Palma) kocht ik tickets maar die waren wel veertig euro duurder dan ik had gemeld. De goedkope tickets waren uitverkocht. Het is geen ramp. In mei doe ik voor de derde keer in mijn bestaan mee aan de Transvulcania, met of zonder gouden schoen. Ik verheug me er nu al op.

Wel oppassen; IS is geïnfiltreerd in het waterwingebied.

Wel oppassen; IS is geïnfiltreerd in het waterwingebied.

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

