Nighttrail by the Sea

door Koen de Vries

Bij hardlopen kom je vaak bijzondere mensen tegen en dat was gisteravond bij de Nighttrail (en niet trial, zoals vandaag verkeerd in onze krant staat) by the Sea niet anders. Na afloop van de wedstrijd over elf kilometer sprak ik een bijzondere Duitser, Gorge Heiman (nummer 154 op de foto) uit Keulen.  nighttrailfoto    

Deze Gorge was als tweede gefinisht, achter de ongenaakbare Wouter van Caspel uit Oost-Souburg. Hij vertelde me dat die elf kilometer eigenlijk veel te ver voor hem waren. Als hij wedstrijden liep, deed hij er maximaal twaalf, dertien minuten over. Heiman is namelijk trappenloper.
Ik wist wel dat er trappenloopwedstrijden gehouden worden, in het NN-gebouw in Rotterdam is er jaarlijks een, maar dat het een serieuze sport is, was mij onbekend. Heiman loopt wereldwijd trap, vertelde hij en na enig aandringen meldde hij dat hij er behoorlijk goed in is. Er blijkt een wereldranglijst in deze tak van sport te zijn en daarop staat hij zesde.

Wouter van Caspel vroeg Heiman of hij, als hij niet hardliep,  in hoge flats wel eens de lift nam. De Duitser bevestigde dat. ,,Maar alleen naar beneden”, voegde hij eraan toe. Een paar weken terug liep hij nog in Singapore en hij loopt ook in Doha, Dubai, Kuala Lumpur, Bogota, in de VS en in andere steden en landen wsaar hoge flatgebouwen staan. Natuurlijk, hij is amateur en moet veel zelf betalen, maar lang niet alles.
Voor de wedstrijd in Singapore moest hij alleen zijn vliegticket betalen. Deelname aan andere wedstrijden kost hem soms helemaal niets. Hij wordt ervoor uitgenodigd en van begin tot eind in de watten gelegd.

Heiman is op vakantie in Zoutelande en hoorde donderdag van de Nighttrail by the Sea. Hij vond het een mooie afwisseling van zijn trainingen op de lange trap bij Klein Valkenisse, die hij tijdens zijn verblijf in Zeeland bijna dagelijks zes of zeven keer per training op en af rent. En als binnenkort de Hobbeldebobbelloop is, doet hij ook mee.

Facinerend allemaal, concludeerde ik na het gesprek, maar niets voor mij. Ik ben bergop niet op m’n best en dat zal bij traplopen waarschijnlijk niet anders zijn. Bovendien, geef mij maar de natuur. Steeds tegen de betonnen muren van trappenhuizen aankijken lijkt me niks.

Ikzelf deed ook mee aan de 11 kilometer en dat ging best lekker. De 26e plaats was mijn deel en het besef dat ik tijdens hardlopen soms helemaal van de wereld ben. Lange tijd liep ik achter Anita Joziasse, maar ik finishte wel voor haar. Waar ik haar gepasseerd was, ik had geen flauw idee. Een stukje voorbij Zoutelande, toen we het strand opgingen, vertelde Anita, die als eerste vrouw finishte, me achteraf. Ik heb er he-le-maal niks van gemerkt, terwijl het veld toen toch al helemaal uitelkaar lag en passeren of gepasseerd worden eerder uitzondering dan regel was.
Als me nog eens gevraagd wordt waar ik aan denk tijdens het hardlopen, dan moet ik zeggen ‘ik weet het niet’. Geen flauw idee waar ik toen mee bezig was.

Bij de 25 kilometer won Maarten Harthoorn.De 35-jarige inwoner van Kapelle piekte iets te laat. Bij de Kustmarathon liep hij niet lekker, vertelde hij, maar dertien dagen later was hij niet te stoppen. Hij had twaalf minuten voorsprong op nummer twee Selmar Brand uit Dordrecht, die voor de Nighttrail speciaal naar Zeeland was gereden.

De organisatie (Huub, Sjaak) hadden alles goed voor elkaar. Het was een mooie vrijdagavond. Volgend jaar weer!

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

