De ankerpunten van de Kustmarathon

We beginnen vandaag in de serie terugblikken op de Kustmarathon met een bijzonder verhaal. Het is van Henk Barentsen, die de marathon voor het eerst NIET liep. Henk loopt in gedachten nog eens over het parkoers en groet de mensen die hij anders altijd tegenkwam.

Wil jij ook je Kustmarathon kwijt op dit blog? Stuur het naar sport@pzc.nl of k.devries@pzc.nl     Liefst met foto (‘s)

 

Elke Kustmarathon is anders. niet met elkaar te vergelijken. Vooral de weersomstandigheden, strand en duinen en de voorbereiding maken maken deze marathon niet tot een routineklus. Toch zijn er vaste ankerpunten en ankermensen die in elke Kustmarathon terugkomen. Ik heb tot nu toe alle Kustmarathons meegelopen en als ik zo terugkijk dan kom ik op bepaalde punten elke keer dezelfde bekende vrijwilligers, oud-atleten  of trouwe supporters tegen.
Dit zijn voor mijn de ankerpuntmensen van mijn Kustmarathons. Het begint in de sporthal in Burgh. Lenie L. aan de lange tafel om de laatste probleempjes op te lossen. Dan bij de start in Burgh-Haamstede en de finish in Zoutelande. Lein L.. in Burgh in het bakkie en in Zoutelande op de laatste col.

Na de start door het bos, strand staat bij de afslag naar de het eerste deel van de stormvloedkering Wim S., vaak mee op de oude Dynamicabaan in Middelburg gelopen; bij Neeltje Jans kom ik altijd Bert V. tegen, ook een oude trainingsmaat; bij de afdaling naar het strand van Vrouwenpolder naar Oostkapelle zie  ik vanuit mijn linkerooghoek Ineke staan en moedigt zij ook weer aan; op strand bij de eerste verversingspost staan alle jaren Kees K. en de vrouw, haar naam helaas ontschoten maar waar ik wel de de eerste tempotrainingen op de baan heb gelopen; bij het verlaten van het strand bij de Noordkaap staat op het meest steile stuk met fototoestel Hans C., trainingsmaatje en jarenlang uutlooper; tussen Oostkapelle en Domburg staan ook al jaren, vanaf de eerste keer,  een aantal ankermensen: Bram de R. bij het verlaten van het bos; Anton S. voordat we een aantal alpenduinen moeten bedwingen voordat we in Domburg arriveren en de oud voetballer van Domburg die de eindtijd al aangeeft en vaak daarmee in de buurt komt.

In Domburg aangekomen staat daar Hans B., de eerste uitloper van een zeeuwse marathon en op de Hoge Hill staat op de top Rijk F.. Dan het laatste stuk van Domburg , via de Westkappelse dijk over de duinen tot aan de finish in de Langstraat zie ik achtereenvolgens Henk L. bij de tank; Hennie F. in motorpak bij de reddingsbrigade; Ron D., de snelste wandelaar van het weekend, bij de op één na laatste trapafdaling en bij de opgang naar de boulevard een echte Zoutelander , met hoed en megafoon en die meedeelt op welke plaats je op dat moment ligt en tenslotte na afloop bij het betreden van de gymzaal staat daar altijd die vriendelijke mevrouw die vraagt of het goed gaat.

Ook mijn trouwste supporters, Anja, Manon, Vincent, Wiepke, Sjors, Tijn en Collin horen bij de groep ankermensen die op vaste ankerpunten stonden en die je door de moeilijke momenten heen sleurden.

De twaalfde marathon maakte ik voor het eerst als toeschouwer mee. Met mijn supporters kon ik aan de finish in de Langstraat de winnaar en andere uitlopers begroeten.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lezersreacties, Nieuws

Geef een reactie

