De topvijf. Nummer drie, de Veersegatdam

door Koen de Vries

Dit is deel drie van mijn topvijf van mooiste Kustmarathontrajecten. Over de nummer vijf en vier heb ik het al gehad: vijf is de Langstraat in Zoutelande, vier Domburg en omgeving. Op nummer drie staat bij mij de Veersegatdam. Ik zal u uitleggen waarom.    

De Stormvloedkering vond ik vroeger een hoogtepunt. Hardlopen over een technisch wonder, over de zee die je om de pijlers hoort klotsen, met wijdse uitzichten links en rechts. Prachtig! Dat gevoel ben ik helemaal kwijt. De stormvloedkering, inclusief het eiland Neeltje Jans, vind ik tegenwoordig een beetje saai. Ik heb het er na tien Kustmarathons wel gezien. Anno 2014 is het voor mij een stuk asfalt waar geen einde aan komt. Het is dé plek om krachten te sparen voor als de marathon écht begint.

Dat echte begin is na een kilometer of twintig, in de buurt van Vrouwenpolder. Daar, op de Veersegatdam, heb je een fantastisch uitzicht. Links zie je het Veerse Meer met daarboven vaak prachtige luchten. Je ziet er ook de contouren van Veere, met z’n ranke stadhuistorentje en zijn plompe kerk. Rechts ligt de Noordzee te blinken en het strand naar Oostkapelle. Als je goed kijkt zie je daar de snelle jongens en meisjes al rennen. Je bent niet jaloers op ze. Jij mag er lekker veel langer over doen!

Hoe verder op de Veersegatdam, hoe harder de aanmoedigingen klinken van de honderden, misschien wel duizenden toeschouwers die vlak voor en op het strand staan. En van de trommelaars die ervoor zorgen dat je hart automatisch hun aanstekelijke ritme overneemt. Het lijkt er elk jaar drukker te worden. De aanmoedingen lijken elke jaar luider. Net voordat je bij de mensenmassa bent, krijg ik van m’n vriendin altijd een lekker banaantje en een flesje energiedrank aangereikt. Tijd om even bij te tanken.

Eenmaal bij het strand aangekomen loop je door een orkaan van geluid. Ook al ben je de rodelantaarndrager van de hele Kustmarathon, je voelt je er een held. Wat een sfeer, wat een ambiance! Dat gevoel kun je even heel goed gebruiken. Na die heldenontvangst wacht het strand met heel veel mul zand. Dankzij die toeschouwers en trommelaars heb je opeens heel veel energie. Je kunt de hele wereld weer aan. Zelfs de 22 helse kilometers van Vrouwenpolder naar Zoutelande die eraan zitten te komen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

