Een hele mooie column

door Koen de Vries
Op de altijd interessante hardloopsite sportknowhowxl.nl las ik net een mooie, wat zeg ik, prachtige column van Hans Koeleman. Hij is tienvoudig Nederlands kampioen staat onder het artikel, volgens mij vooral op de steeple chase. Het gaat onder meer over religie en hardlopen, over de overeenkomsten maar vooral over de verschillen. En over jezelf leren kennen, lopen in je eentje, lopen van lange afstanden in een rustig tempo en lopen op bijzondere plekken en bijzondere momenten.

Bijna niets wat Koeleman beweert is nieuw voor mij, maar dxat betekent niet dat hij open deuren intrapt. Integendeel. Hij schrijft het op een overtuigende, heldere manier en legt verbanden die ik niet eerder zag. Mooi dat je in zo’n kort stukje tekst zoveel kunt zeggen. Ik besef eens te meer: hardlopen is heel simpel en toch complex en hoe dan ook een verrijking van je leven.
Volgende week, op 15 september, verschijnt een boek van Hans Koeleman: Het blauwe uur. Dat ga ik zeker kopen. Voor wie nog niet overtuigd is: hier is zijn column: http://sportknowhowxl.nl/alleen-op-de-wereld/9328
3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Een hele mooie column

  1. Robert Carol

    Hoi Koen,

    Zeker een mooie column.
    Afwisseling is heel belangrijk. Vaak hetzelfde parkoers lopen is niet uitdagend. Een ander heel belangrijk punt is plezier in het hardlopen. Of dat nu in 10 kilometer of 100 kilometer zit is niet zo belangrijk. Het is niet voor iedereen weggelegd om grotere afstanden te lopen. Dat is niet alleen een kwestie van mentale hardheid. Je lichaam moet het ook aankunnen. Dat we meer kunnen dan we denken is een feit.

    Groet

    Robert

  2. Hoeveel Zeeuwse hardloopliefhebbers kennen Hans Koeleman. Toch is hij niet de eerste de beste, want hij was deelnemer aan de Olympische Spelen in Los Angeles 1984 en Seoul 1988. Verder talloze keren nationaal kampioen op zijn nummer de 3000 meter steeple chase. Hiervoor moest er keihard getraind worden en hij zal zeker afgezien hebben. Pas later ontdekte hij de “schoonheid van het hardlopen” en ging daar verhalen over schrijven. In hardlooptijdschriften is al eens iets gepubliceerd. Zijn boek zal daar waarschijnlijk ook hoofdzakelijk mee gevuld zijn. Ik ben alleen als toeschouwer bij de Olympische Spelen geweest, heb nooit iets gewonnen en lyrisch over hardlopen schrijven kan ik al helemaal niet. Toch komt er van mij in november ook een boekje. Voor de belangstellenden zal ik over een paar weken op beide Zeeuwse hardloopsites meer laten weten.

  3. Igna

    wat een mooi stukje en hoe herkenbaar. dit is waar lopen om gaat.
    Koen heel veel succes dit weekend, ik hoop dat je de column met je meeneemt.
    Mocht je dit goed verteren, stuur dan een mailtje. de two oceans iso p paaszaterdag.

Geef een reactie

