Westerscheldedijk

door Koen de Vries

Honderd kilometer. Met de auto is het een klein stukje, lopend is het gewoonweg een tering-eind. Had er eigenlijk nog nooit goed over nagedacht hoever en hoelang lopen dat nou eigenlijk is. Pas nu ik in training ben voor de 100 van Winschoten begin ik dat een beetje te beseffen. Eerlijk gezegd schrik ik er een beetje (veel) van.       

Dinsdag wilde ik zestig kilometer trainen en had vooraf goede verwachtingen. Me om kwart over zeven ’s morgens af laten zetten in Schore, om vanaf daar het Westerscheldedijk-tracee te volgen naar Vlissingen.  Het begon allemaal hartstikke lekker. De zon scheen, er blies een lekker windje uit het westen en de natuur was mooi. Vanaf Schore kun je een paar kilometer over de dijk lopen, zodat je een prachtig uizicht hebt over de Westerschelde. Het was hoog water dus veel schorren zag je niet, maar het barstte overal wel van de vogels.

Zo hier en daar moest je van de dijk af omdat daar schapen werden gehouden, maar dat was goed voor de variatie. Verreweg het mooiste stuk liep van Hoedekenskerke naar Ellewoutsdijk. De natuur is daar prachtig met slikken, inlagen, toch nog wat schorren en onverwachte stukken waar je opeens een hek tegenkwam. Klimmen of terugkeren was dan de vraag en het werd natuurlijk steeds klimmen.

Tussen de schapen door ging het dan verder. Grote stukken werd ik begeleid door het getwiet, gekwiekiekwiekie, getuuuttuuuuuttuuuut, gekroepoeroepoe en soms ook het gezwijg van allerhande vogels. Op sommige stukken bleef het ook ijzingwekkend stil, maar dan zag je opeens een kiekendief opvliegen en begreep je waarom. Op verschillende plaatsen werd ik gevolgd door geheimagenten van de zeehondendienst. Zeehonden zijn heel nieuwsgierige beesten, zo bleek me.

Bij Hoedekenskerke en Baarland blijk je strandtenten te hebben met een prachtig uitzicht. Een idee om daar nog eens gemotorieerd neer te strijken. Zo hier en daar (bij Baarland, Borssele) heb je echte strandjes en de haventjes van Hoedekenskerke en Ellewoutsdijk zijn ook niet te versmaden.

Eigenlijk zaten de eerste 35, 40 kilometer (tot Borssele) erop voordat ik het doorhad. Daarna kwam het Sloegebied en dat was andere koek. Daar sloeg de vermoeidheid voor het eerst toe, mede dankzij een eindeloos fietspad langs kwalijkriekende bedrijven. Pas bij Rammekens werd het weer leuk. Daar kom je weer op de Westerscheldedijk en varen de zeeschepen bijna over je schoenen.

Bij het binnenlopen van Vlissingen had ik nog maar een kilometer of 47 op de teller en dat vond ik toch wel wat weinig. Via de sluizen ging het richting Boulevard. Door het tunneltje bij het Bellamypark kun je dan prachtig onderlangs de Boulevard verder, wat heel praktisch is op dagen waarop de toeristen massaal naar de Vlissingen stromen.

Bij het Wooldhuis liet ik de Westerschelde de Westerschelde en ging het via het Nollebos op huis aan. Daar stond de teller precies op 55, gelopen in 5 uur en 20 minuten.  Veel verder had het niet gemoeten, want deze jongen was behoorlijk kapot na deze tocht. In Winschoten moeten er dan nog 45 bij. Oef!

Daarom gisteren (woensdag) nog twee uurtjes meegetraind met de Kustmarathongroep. Volgens good-old Rinus Joosse waren er liefst 125 deelnemers. Dankzij al het gepraat onderweg zat het stuk Zoutelande-Domburg vv er zo op. Al met al een week gedraaid van een kleine 150 kilometer. Zo ver liep ik nog nooit in zeven dagen. Hopelijk draagt het bij aan een geslaagd Winschoten-experiment.

Volgende week wil ik nog een stukje verder dan die 55. Zondag eerst de marathon van Monschau, aan het eind van de week als postduif iets van 65 proberen. Veel verder zal ik daarna niet meer gaan. Het moet wel leuk blijven en ik betwijfel of het dat nu nog wel zo is.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

