Lekker pezen voor sterke pezen

door Koen de Vries
Gezonde hart- en bloedvaten. Minder kans op diabetes, depressies, suikerziekte en dementie. Lagere chlestorolwaarden. Ja, beste hardlopers, applaus voor uzelf. Al deze positieve zaken heeft u aan uzelf te danken. Wie regelmatig hardloopt, is gemiddeld een stuk gezonder dan de niet hardlopers. Dat blijkt uit bijna alle onderzoeken die naar het effect van hardlopen op het menselijk lichaam zijn gedaan. Maar er is meer, blijkt uit een Deens onderzoek. 
NRC publiceerde daar zaterdag over in hun wetenschapsbijlage. Verstokte hardlopers beschikken ook nog eens over veel sterkere spieren, pezen en kraakbeen dan leeftijdgenoten die liever een pijpje roken in hun luie stoel. Opmerkelijk, want er is altijd gedacht dat pezen en spieren na jaar-in-jaar-uit rennen het behoorlijk voor hun kiezen krijgen.  Getrainde, fanatieke hardlopers die al dertig jaar wekelijks vijftig kilometer afleggen hebben dertig procent dikkere pezen dan hun niet getrainde leeftijdgenoten.

Het heeft te maken met zogenaamde colageenvezels, lange eiwitmolekulen. Als die goed bezig gehouden worden en gezond gevoed worden, krijgen de kwalijke advanced glycation end products – alweer zo’n moeilijke term, afgekort AGE’s – minder vat op de pees.
De pees wordt niet bros, waardoor ze minder snel scheuren. Ergo: ook al ben je 180, als je maar blijft hardlopen, houd je gezonde pezen.  Want er met de rest van je lichaam gebeurt, laten we het daar maar even niet over hebben.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s