Zilver in Renesse

door Koen de Vries

Er zijn mensen die zeggen dat de tweede plaats niet telt en een van die mensen zou ik kunnen zijn. Maar dan hebben we het wel over topsport en daar gaat het nu even niet om. We hebben het over de tweede plaats in de categorie mannen 55+ die ik zondagmiddag in de Halve van Renesse haalde. Da’s beslist geen topsport – verre van dat zelfs – maar ik ben er wel heeeeel blij mee.    IMG_1014  

Tot voor kort was ik bladvulling als het om de papieren uitslagen van hardloopwedstrijden gaat. Daar komt echter langzaam verandering in. De baantrainingen onder leiding van Piet Beijer, zo nu en dan een zware trail én wat gewichtsverlies kunnen blijkbaar ook een oude baas van 57 sneller laten lopen. In november stond ik in de Den Inkelcross voor het eerst van mijn hardloopleven op een podium (tweede) en als ze in de Transgrancanaria een categorie mannen 55+ hadden gehad zou het daar de tweede keer zijn geweest (tweede). Ondertusen sneuvelden ook heel wat p.r.’s.

Nu was zondagmiddag de tweede keer. De eerste dertien a veertien kilometers van de Halve van Renesse waren spielerei. Ik liep samen met Andres de Witte uit Terneuzen en dat ging hartstikke lekker. Hoewel het strand er hier en daar slecht bij lag, hadden we voldoende energie om over koetjes en kalfjes te babbelen.

Todat er een steile klim van het strand richting vuurtoren van Haamstede kwam. Andres bleek een uitstekende zandloper en ik wat minder. Het gaatje boven op het duin kon ik nog wel dichtkrijgen, maar daarna was het gedaan met de koopman. Terwijl Andres er tot mijn verbazing nog een schepje bovenop deed, moest ik snelheid inleveren.

Het was afzien de laatste kilometers, mede omdat de koperen ploert boven ons genadeloos op onze hoofden scheen. Toch kwam er die laatste kilometers maar één loper voorbijzetten, terwijl ik nog aardig wat te snelle starters kon achterhalen. De ene lopers was Sven Vermeulen, ik geloof net als ik Vlissinger, die zijn krachten uitstekend verdeeld had. Op de finish had de tennisleraar, internationaal tennisscheidsrechter, aankomend vader, gepassioneerd hardloper en verrassende boekenschrijver meer dan een minuut voorsprong op mij. Andres had er zelfs nog ruim drie minuten uitgepeurd.

Ik finishte in 1.36.57, alweer een p.r.’etje (hoera) en goed voor de tweede plaats in mijn leeftijdscategorie. Jaap Hoek uit Goedereede was duidelijk de beste met 1.32.43, Jan-Willem Rijke uit Delfgouw bleek mij met 1.37.25 op de hielen gezeten te hebben.

Er was meer Zeeuwse vreugde in Renesse, want Leonie Ton (derde), Benny Thuy (derde) en Frans Bos (eerste) stonden in hun leeftijdsklassen ook op het podium. Vooral de prestatie van Frans deed mij deugd (sorry Leonie en Benny), want Frans is een trainingsmaatje van me bij de dinsdagmorgen baansessies van de ouwelullenclub van Dynamica. De kans bestaat dat ik Frans in oktober ga hazen tijdens de marathon van Amsterdam, waar de nationale titels te verdelen zijn. Frans doet een gooi naar de titel bij de mannen 65+.

Al met al heb ik me voorgenomen om niet naast m’n schoenen te gaan lopen na dit succesje. Afgemeten naar de prestatie van bijvoorbeeld Edwin Kiprop Kiptoo, de winnaar in Renesse, stelt dat geneuzel van mij natuurlijk helemaal niks voor. De Keniaan won in 1.05.04, wat ik een ongelooflijk goede prestatie vind. Zo’n snelle tijd op zo’n zwaar parkoers; ik heb de term ‘wereldtijd’ in dit verband al verschillende keren gebezigd.

Ondertussen loop ik in alle bescheidenheid rustig verder. Ook al omdat ik bedacht dat de term ‘wat goed is komt snel’ op mij beslist niet van toepassing is. Meer: krakende wagens rijden het langst. Laten we er maar van uitgaan dat dit mijn laatste opleving is :).

Na de Transvulcania had ik geen plannen, maar omdat het herstel zo snel ging (dinsdag ook al een p.r. op de 3000 meter op de baan, 11.56) leek me de Halve van Renesse me wel wat. Van organisatoren Cor Muller en Sandra Priemis kreeg ik dinsdag een wildcard, waarvoor nogmaals hartelijk dank, Cor en Sandra!

Over veertien dagen, als ik vrij kan krijgen van m’n werk, nog de marathon van Amersfoort lopen, een week later helpen bij de organisatie van de PZC Familieloop (INSCHRIJVEN OP http://www.pzc.nl/familieloop NIET VERGETEN!) en dan is het vakantie!

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “Zilver in Renesse

  1. Pieter

    Gefeliciteerd Koen! Adri van der Poel werd ook vaak tweede. Wie er allemaal wonnen, zijn we inmiddels allang vergeten.

    En mocht je inderdaad Amersfoort lopen, lijkt het me leuk om elkaar weer een keer de hand te schudden. Ik loop daar de halve.

  2. Ted van der Meer

    Een topprestatie, Koen, van harte!

  3. Boudewijn

    Gefeliciteerd Koen,

    Grote klasse!

  4. Bart en Hanneke

    Gefeliciteerd met je prestatie Koen geniet ervan en veel succes in Amersfoort en aansluitend een hele fijne vakantie gewenst van je buurtjes die momenteel in Portugal zitten!

Geef een reactie

