Het Zeeuws kampioenschap achteruithardlopen

Wie durft er vanavond achteruithardlopend mee te doen aan de Griffioenloop?

Wie durft er vanavond achteruithardlopend mee te doen aan de Griffioenloop?

door Maurice Steketee
Vele nieuwe manieren van hardlopen zijn er de afgelopen jaren bijgekomen, maar ik verbaas me er over dat er nog niemand op het idee is gekomen om in Zeeland een hardloopwedstrijd achteruitlopen te organiseren. In Engeland en Japan is het al populair. Bovendien: volgens wetenschappers is het gezonder dan vooruit lopen en het is ook nog eens goed voor de ontwikkeling van de zintuigen. Er is zelfs een lijst met 100 redenen om achteruit te rennen.
De grote vraag is natuurlijk: is de snelste ‘gewone’hardloper ook de sterkste als hetzelfde parkoers achteruithardlopend moet worden afgelegd? Oftewel, zou ik een kans maken om in de buurt te blijven van bijvoorbeeld Harmes, Schletterer of Pleijte als we niet voor- maar achteruit zouden lopen?
Nu kunnen we daar uren over speculeren maar het is natuurlijk veel leuker om zo’n wedstrijd daadwerkelijk te organiseren, dus wellicht leest er iemand mee, bijv. iemand van een atletiekclub, en kunnen we in 2015 het eerste ZK achterharduitlopen ten uitvoer brengen.
Het achteruithardlopen in Zeeland is niet helemaal nieuw. Ik meen dat Arjan Beije tijdens de Kustmarathon de Zeeuwse trendsetter is geweest. Hij liep de laatste paar honderd meter achteruit, omdat hij last had van een blessure en zodoende er minder druk op z’n spieren kwam te staan.
Wie alvast een beetje wil oefenen (het onofficiele kampioenschap zeg maar) zou dat vanavond kunnen doen tijdens de Griffioenloop in Middelburg. Lopers die het hele traject (5km) achteruithardlopend afleggen krijgen van mij na afloop een drankje.
Mocht het onderdeel zo populair zijn dan staan we wellicht volgend jaar met 300 man achteruithardlopend aan de start in een wedstrijd. Zou het geen fantastisch gezicht zijn?

4 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

4 Reacties op “Het Zeeuws kampioenschap achteruithardlopen

  1. harm

    Jan Roose, kom er maar in!
    Groet,
    Harm

  2. Zijn het verhaal van Maurice en de opmerking van Harm serieus bedoeld? Wil Harm dat ik zo’n wedstrijd organiseer of verwacht hij mijn gebruikelijke kritiek op dit soort ludieke uitwassen. Natuurlijk staat achteruitlopen in het rijtje van zaklopen, lopen met ei op lepel en tweebeenlopen ( “binnenste” benen van 2 personen aan elkaar gebonden ). Leuke loopvormen voor een buurtfeest of spelletjesdag. Toch behoorde achteruitlopen tot de vaste onderdelen tijdens de opwarming bij de trainingen van AV’56 o.l.v. Adrie de Munck. Het zal dus wel goed zijn voor ons gestel. In het verleden organiseerden wij ook wel eens ludieke wedstrijdjes, zoals een koppelrace en een afvalling op de Goese markt. Als een wedstrijd achteruitlopen kan bijdragen tot het populairder maken van de baanatletiek ben ik ook niet uitdrukkelijk tegen. “Het doel heiligt de middelen”, zullen we maar denken. Bijvoorbeeld een wedstrijd achteruitlopen over 100 meter tegen de klok. Allemaal apart starten dus om ongelukken te voorkomen. Maar dan verder voor al de deelnemers ook een gewone 100 meter met staande start. En tot besluit nog een wedstrijdje over een paar kilometer. Zoiets kun je op een atletiekbaan organiseren, maar ook op een skeelerbaan, markt, plein of op en rond een voetbalveld. Misschien zijn mijn ideeën niet meer van deze tijd, maar of ze slecht zijn? Per slot van rekening zijn veel eindejaarslopen ook indirect uit mijn organisatiekoker gekomen!!!!! Maar door schade en schande wijs geworden, begin ik zelf niet meer aan nieuwe organisaties.

  3. Maar Maurice, jij holt toch al jaren achteruit?

  4. harm

    Hallo Jan, wat Maurice bedoelt weet ik niet maar ik lees graag je mening over het hardlopen.
    groet
    Harm

Geef een reactie

