Het geheim van Cor de Voogd

Dit artikel over Cor de Voogd stond een jaar geleden in de PZC. Op z’n 86e deed hij mee aan de 10 kilometer van de PZC Familieloop.
In een jaar tijd is er niets veranderd.  De Voogd doet ook op z’n 87e mee. Hoewel, niets veranderd: Hij is in Burgh-Haamstede gaan samenwonen met een vriendin…
 
Middelburger-op-leeftijd voor vijfde keer aan start van tien kilometer PZC Familieloop
De Voogd (86) doet gewoon weer mee
door Koen de Vries
MIDDELBURG – Bij de eerste editie van de PZC Familieloop, vijf jaar geleden, dacht de organisatie aan een foutje. Achter de naam van Cor de Voogd uit Middelburg stond 1926 als geboortejaar. Het was geen fout. Op die mooie voorjaarsdag in 2008 deed een man van 82 jaar mee aan de tien kilometer. Vier jaar later is hij er nog steeds bij. Op 30 juni staat Cor de Voogd, inmiddels 86 jaar, aan de start van de vijfde editie van de PZC Familieloop.


Cor de Voogd loopt ondanks zijn gevorderde leeftijd twee keer per week tien kilometer hard. ,,Ik voel me eerlijk gezegd fitter dan dertig jaar geleden”, vertelt hij in zijn aanleunwoning bij woonzorgcomplex Ter Veste. Destijds had hij vaak last van migraine, maar die tijden zijn voorbij. Sinds hij in Middelburg woont, en dat is al vele jaren, is de dokter nog nooit bij hem over de vloer geweest. Wel was De Voogd laatst geblesseerd. ,,Ik had me verstapt en had last van wat pezen bij m’n knie. De sportarts zei dat het wel vaker voorkomt. Ik moest zeven weken rust nemen. Nu gaat het weer prima. Ik let er wel op dat ik op een vlakke ondergrond loop. Scheef lopen, daar blijk ik gevoelig voor.”

Wat het geheim is van Cor de Voogd? Hij gebruikt elke dag een flinke serie voedingssupplementen. Maar een geheim is het niet. Iedereen mag weten wat hij gebruikt. ,,Als ik iemand ermee kan helpen, doe ik dat graag.” Dagelijks gebruikt De Voogd vijftien verschillende supplementen, bijna allemaal in tabletvorm.

1. Elke morgen begint hij met een tablet multivitaminen. Het is van een van de duurdere merken, maar die is dan ook hoog gedoseerd. In die multivitaminen zit niet alles en als het er wel inzit, is de dosering soms nog niet hoog genoeg, meldt De Voogd. Als voorbeeld noemt hij vitamine C: in zijn tablet zit 250 milligram. Veel te weinig.
2. Daarom gebruikt hij vier à vijf gram vitamine C extra in poedervorm.
3. Vitamine B12. Vooral voor de oudere mens belangrijk. Om het brein gezond te houden.
4. Vitamine D3. Zonlicht zorgt ervoor, maar wat extra erbij blijft goed voor botten en luchtwegen.
5. Quercetine. Goed voor mensen die veel bewegen, ondersteunt het afweersysteem.
6. L-Carnitine. Voor een sterk hart.
7. Ginkgo Biloba. Goed voor de concentratie. Sinds De Voogd Gingko gebruikt, heeft hij geen last meer van oorsuizingen.
8. Visolie, omega 3. Gebruikt De Voogd al dertig jaar, nadat hij last van z’n linkeroog kreeg. Goed voor bloedvaten, van slagaders tot haarvaten. Zijn ogen doen het weer prima.
9. Astaxanthine. Algen uit Hawaii. Een uitstekende anti-oxidant, geeft energie.
10. Glucosamine. Voor soepele gewrichten.
11. Q10. Anti-oxidant. Goed voor de stofwisseling.
12. Vitamine E. Goed voor hart en bloedvaten.
13. Cranberry plus. Goed voor de blaas.
14. Magnesium. Verlaagt de bloeddruk, goed voor spieren.
15. Protectovit. Een serie anti-oxidanten. Ruimt afvalstoffen op uit het lichaam.

Zou het aan al die voedingssupplementen liggen dat Cor de Voogd op z’n 86e nog aan de Familieloop kan meedoen? Er is geen bewijs, maar het geeft wel te denken. Er is nooit echt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar tal van middelen, vertelt de Middelburger. Er is overigens meer nodig om gezond te blijven. De Voogd: ,,Ik heb m’n hele leven veel bewogen. Ik had een zittend beroep, in m’n vrijetijd heb ik aan veel sporten gedaan. ”

De aanschaf van al die supplementen kost veel geld. ,,Maar daar staat tegenover dat ik een semi-vegetariër ben. Ik eet zelden vlees. En ik rook niet en drink heel matig. Daar bespaar ik op. En ik heb het er gewoon voor over. Als je iets kunt afkopen, maakt het niet uit hoe duur het is.”
De Voogd geniet er elk jaar van dat hij aan de Familieloop kan meedoen. ,,Dat ik bij de start tussen allerlei jonge mensen mag staan, in de kracht van hun leven, vind ik prachtig. Ik ben dankbaar dat ik het nog steeds kan. Maar het is geen verdienste van mij. Daarom hoef ik ook niet zonodig op de foto. Zolang het gaat, blijf ik het doen. ”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

