Marathon Zeeuws-Vlaanderen

 

door Koen de Vries
Zeeuws-Vlaanderen of Rotterdam? Ik had zaterdag alle tijd om de twee marathons die ik in zes dagen liep de revue te laten passeren. Na het lopen van de Marthon Zeeuws-Vlaanderen moest ik beroepshalve naar Rotterdam en reed daar een stukje door het Kralingse Bos. De zoete herinneringen van een mooie zondag werden gemixt met die van een paar uur geleden. Een snelle conclusie: ik zou ze allebei tot in lengte van dagen willen lopen, maar niet meer fullspead.   zevlastart   

Rotterdam is mooi om maar één ding: het publiek. Met uitzondering van een stuk door het Kralingse Bos word je door dikke rijen toeschouwers aangemoedigd. Je bent voor een paar uur een held en daar ga je aanmerkelijk harder van lopen. Dat publiek speelt in Zeeuws-Vlaanderen een minder belangrijke rol. Daarvoor komt echter heel wat ander moois in de plaats.

Het is allemaal veel relaxter, ongedwongener. Tot een kwartier voor de start zaten we op een terras op de markt in Hulst aan een kopje koffie. Daarna was het broek uit, jas uit, ff wachten op de knal en wegwezen. Het parkoers is duizend keer mooier dan in Rotterdam, je hoeft niet te slalommen langs trage voorgangers, kunt een praatje maken met de vele bekenden die je tegenkomt en een flesje aannemen of afgeven aan een meerijdende fietser. zevlanadestart

Qua organisatie maakt het allemaal niet uit. In Zeeuws-Vlaanderen kunnen ze net zo veel – of meer – dan in Rotterdam. Alleen op een wat kleinere schaal. Alles was fantastisch geregeld. Mooi zijn de speakers onderweg. In Heikant kondigde Tom de Koster mij aan als één van de bekendste hardlopers van Zeeland. Veel te veel eer, maar het geeft je wel vleugels. Fijn was ook om in Terneuzen verwelkomd te worden door speaker Fred Rabout en zijn zoon Theo. Die mannen zijn minstens even goed, en hebben veel meer humor dan al die microfonisten bij grotere lopen in den lande.

Wat me ook goed deed waren de vele felicitaties voor m’n tijd in Rotterdam. Voor, tijdens en na de Marathon Zeeuws-Vlaanderen werd ik erover aangesproken. Het hield maar niet op. Dit blog wordt veel beter gelezen dan ik dacht. Blijven doen!

Jan van Doorn maakt z'n rentree op de marathon. Nou ja, een klein stukje dan. foto Jan Bostelaar

Jan van Doorn maakt z’n rentree op de marathon. Nou ja, een klein stukje dan. foto Jan Bostelaar

Na een kleine 25 kilometer begon ik de inspanningen van Rotterdam trouwens wel te voelen. Een stukje voor Axel kwam de man met de hamer op m’n pad in de vorm van een loodgieter. Hij liet m’n benen langzaam maar zeker vollopen en dat was een rare gewaarwording. M’n hartslag liep niet op, maar m’n onderstel werd zwaarder en zwaarder en gaf signalen af dat het wel wat minder kon.

Daarbij kwam nog een merkwaardig fenomeen. M’n broek zakte af! Ik kon m’n niet strakker aantrekken met een touwtje, hij zat vast met een gesp. Zou het vetgehalte van m’n kont en/of buik drastisch afnemen tijdens een inspanning? Veel meer kan ik op dit moment niet verzinnen. Vele kilometers ben ik bezig geweest op met ophijsen en oprollen. Veel hielp het niet.

De meefietsers Jan Bostelaar en Wim Wouters hielpen de pijn en het ongemak te verzachten, ook ‘verzorger’ Jan van Doorn sprak bemoedigende woorden gaf me op tijd m’n flesje, Peter Dekker en zijn meefietser voorzagen me nog van wat extra drank en zorgden ervoor dat ik in Margrette net niet de verkeerde afslag nam.  zevladijk

Bij de finish sloeg ik daarom bijna steil achterover van verbazing toen ik hoorde dat Sébastièn Schletterer gewonnen had en Erwin Harmes tweede was geworden. Deze twee mannen waren net als ik in Rotterdam tot het gaatje gegaan en meldden zich in Terneuzen kiplekker bij de huldiging! Ongelooflijk!

Ik had in de slotfase behoorlijk moeten inleveren en finishte in 3.33.39, om precies te zijn zes seconden langzamer dan in 2009. Toen liep ik de fraaie tijd van 3.33.33, een persoonlijk record dat vierenhalf jaar bleef staan.

Het wordt tijd om nu even rust te pakken voor de volgende missie. Over 20 dagen staat de Transvulcania op het programma, de mooiste en zwaarste trail die ik tot nu toe gedaan heb.

6 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

6 Reacties op “Marathon Zeeuws-Vlaanderen

  1. Mooie marathon daar in het Zeeuwse.Erg leuke dag gehad.

  2. jan van doorn

    Dat stukje marathon rentreé van mij was slechts een kleine promotie stunt mijnerzijds voor mijn hobby voor zo af en toe…- het supporteren- en in die vorm blijven meedoen in dat -echt waar- heel leuke en sociale hardloperspeloton zoals we dat in het Zeeuwse hebben! Dat stukkie van nog geen 50 meter met je mee hobbelen was voldoende 🙂 Met dank aan Jan de fotograaf!

    Respect voor je prestaties van de afgelopen weken Koen en succes met je Transvulcania doel… En wat het aantal lezers van deze/jullie pzcblog betreft! Jazeker wel… die worden al jaren echt wel gewaardeerd en veel gelezen! Ga zo door! en jullie baas mag trots op jullie zijn!

  3. Goed gedaan Koen. Twee marathons binnen een week (inclusief pr, gefeliciteerd nog!) is geen sinecure. Complimenten voor je blogs, die ik voor de zoveelste keer ‘verherontdek’.

  4. Esther van Sluijs

    Goed gedaan topper

  5. Piet kentin

    Klasse Koen…..

  6. @jan
    dat sociale hardloperspeloton geldt alleen maar tijdens de wedstrijd. Na de wedstrijd moesten er een aantal hardlopers in vliegende vaart naar de Vliegende Vaart. Lieden die ’t laatst kwamen drongen 2 busjes voor. Bijzonder onplezierig om mee te maken…

Geef een reactie

