Struisvogelpolitiek?

door Koen de Vries

Op het wereldwijde web las ik de laatste weken allerlei enthousiaste verslagen van hardlopers over hun voorbereidingen op de marathon van Rotterdam. Langeduurlopen, trainingen in marathontempo, intervaltrainingen in allerlei vormen en varianten…… Ik zat het allemaal met enige jaloezie te lezen, want voor mij zat al dat lekkers er niet in.      paarden1foto

Ik moest afrekenen met een raar fenomeen: spastische enkels. De afdalingen in de Transgrancanaria hebben mijn enkels zo vermoeid, cq uitgeput, dat ze de weken erna bij elke stap tegensputterden. Dat is althans mijn analyse van de pijn van de laatste weken in mijn voeten. Dan deden m’n achillespezen pijn, dan weer de spieren in de omgeving van m’n enkel, dan was het links weer hommeles, dan weer rechts. Er was kortom geen pijl op te trekken.

Rust, ijs, smeerseltjes, de welbekende trapoefeningen en misschien ook wel de hakverhoginkjes van 0,5 centimeter die ik in mijn Hoka’s heb geplakt (deze schoenen hebben een heeldrop van slechts 4 millimeter, mijn Brooks Adrenaline hadden een heeldrop van 12 mm), hebben volgens mij voor verlichting gezorgd. Volgens mij hè. Om boze reacties van fysiotherapeuten en/of andere kenners te voorkomen: dit is mijn analyse van het probleem, misschien zit ik er wel helemaal naast. paarden2foto

Maar om kort te gaan: zondag heb ik weer eens bijna pijnvrij kunnen lopen, meer dan twaalf kilometer door het bos, over het strand en door de duinen tussen Oostkapelle en Vrouwenpolder. We kwamen dit keer overigens niet zo veel herten tegen als vorige week (lees dat blog), maar wel paarden. Op de parkeerplaats bij Oostkapelle wemelde het van de zogenaamde Tinka’s, kleine paardjes die wel iets weghebben van Shetlanders. Ze gingen met hun berijders een tocht van twee uur door de natuur maken. Er waren erbij die uit de buurt van Amsterdam en Arnhem kwamen, speciaal voor dit ritje!

Zondag liep ik pijnvrij en vandaag ging het ook best lekker tijdens het uurloopje dat ik voor het eerst in mijn carrière als training deed. Ondanks drie kilometers van ruim boven de vijf minuten legde ik in dat uur zonder al te veel moeite 12,38 kilometer af. Bijna recordmarathontempo! Dat geeft een beetje hoop voor zondag, al hoef ik in Rotterdam niet per se in recordtijd op de Coolsingel te arriveren.

Negatief bijverschijnsel is nu wel dat mijn linkerachillespees een beetje pijn doet. Daar laat ik mij echter niet meer door uit het veld slaan. De laatste weken gaven mijn voeten wel vaker ongenuanceerde alarmsignalen af. Morgen kan alles anders zijn, heb ik gemerkt.

Dan staat trouwens de driemaandelijkse testloop van 3000 meter op het programma van de Goldgroep van Dynamica. Vooralsnog doe ik gewoon mee. De pijn in m’n linkervoet zal dan naar verwachting helemaal verdwenen zijn. Hoop ik.

En verder: iedereen veel succes zondag in Rotterdam. Dat al jullie marathonwensen mogen uitkomen. Voor de Marathon Zeeuws-Vlaanderen-gangers een week later (onder wie hoop ik ook ik): eensgelijks.

 

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “Struisvogelpolitiek?

  1. Sjaak Sinke

    Zondag staan er in Londen ook een aantal Zeeuwen aan de start voor hun marathon. De start is volgens mij rond 8.00 uur in de ochtend. Wat je ver haalt is lekker en hopelijk ook leuk

  2. Deze paarden heten Tinkers en hebben om deze tijd via het Nederlands Tinkerstamboek georganiseerd een sokkenwasrit over het strand. De Engelse/Ierse Tinmakers hadden vroeger deze paarden voor hun huifkar.
    Deze repareerden dan theekannen en dat soort dingen. Vandaar de naam Tinkers.

  3. koendevries

    Dank voor de info Arjan! Hoe kom je aan al deze kennis?
    Groet van Koen

Geef een reactie

