Trail by the Sea 2

door Koen de Vries

Vorig jaar was het ijskoud: noordenwind en sneeuwbuien. Zondag was het kortebroekenweer. Maar verder was er weinig verschil tussen de Trail by the Sea van vorig jaar en de Trail by the Sea van dit jaar. Ze waren allebei geweldig.   trailbythesea3 klimmooi

Ook nu weer sprak ik achteraf mensen die hun verbazing uitspraken over de natuur op de Kop van Schouwen. Niet-Zeeuwen, die soms dachten dat ze over de Veluwe liepen maar dan weer met beide benen op de grond werden gezet omdat ze er als extraatje steile duinen met mul zand en uitgestrekte stranden bijkregen.

Als ik dan toch nog een verschilletje mag noemen: de Trail van dit jaar was ondanks de wat gunstiger gestemde weergoden zwaarder dan die van vorig jaar. Het parkoers zou twee kilometer langer zijn dan vorig jaar, 40 in plaats van 38 kilometer, maar mijn Garmin gaf op de finishstreep toch echt 41,99 kilometer aan. Er kwam geen eind aan.

trailbythesea4 dodemanspadBovendien hadden Cor Muller en Fer Bouwens na enig speurwerk in het bos nog wat extra zware klimmen gevonden en natuurlijk onmiddellijk in het traject opgenomen. Ze trakteerden ons bijvoorbeeld op twee glibberige boomstammetjes door een muffig vijvertje waarna een bijna loodrechte klim (lees: klauterpartij) van een meter of dertig volgde. Zie de foto, met Anita Joziasse als kopvrouw.

Natuurlijk was het Dodemanspad door de Meeuwenduinen weer echt ‘killing’, maar die drie steile klimmen kort achterelkaar vlak voor de rotonde bij Westenschouwen mochten er wat mij betreft ook zijn. Al met al moest er meer geklommen worden en was er meer los zand. Ik kan zelf terugkijken op lekker loopmiddagje.

trailbythesea2 klimEerlijk gezegd heb ik mezelf een beetje overtroffen. Halverwege liep ik al met de tong op m’n schoenen en dacht ik dat ik te snel was gestart. Maar het motortje bleef maar draaien. Tal van lopers die me (bijna) altijd voorblijven achterhaalde ik en ik finishte als 61e in 3.51.54. Goed voor een gemiddelde snelheid van meer dan 10 kilometer per uur, een bierglas met opdruk en een zaklamp.

De prestatie van de snelle mannen plaats mijn resultaat echter weer in perspectief. Winnaar Sébastièn Schletterer was meer dan een uur sneller….

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

