Bijblijven

een beetje door Koen de Vries

Verrek, dacht ik toen ik het blog van Hans van Dijk en Ron van Megen las. Da’s waar ook. Ik moet ergens nog een stukje in m’n computer hebben zitten over het wereldrecord op de marathon, dat vorig jaar in Berlijn gelopen werd.  Wilson Kiprotich (volgens Van Dijk en Van Megen) liep op 29 september 2013 2.03.23. Het is een beetje een ontmoedigend stukje. Als je het gelezen hebt, kom je onherroepelijk tot de conclusie dat je er niets van kunt.

Hieronder staat het, in het engels. Het gaat erover hoe lang je die Keniaan bij zou kunnen houden tijdens zijn wereldrecordrace.  Ik weet niet tot welke conclusie jij komt, maar de mijne is: veel te kort.  Zou ik een Very fit runner zijn? Of een Locally-competitive runner? Of toch maar een Fit soccer player?  De vermeende Kiprotich liep in Berlijn gemiddeld 2.55 de kilometer. Als ik op een interval-training heel erg goed m’n best doe, loop ik een kilometer net onder de 4 minuten. Voor mij is die kilometer dan een lange sprint. Veel sneller kan niet. Met andere woorden: ik hou de wereldrecordhouder nog geen kilometer bij, waarschijnlijk nog geen halve.  Daarmee zou ik dus op level 5 komen en een Fit Soccer Player zijn. Jammer dat ik niet (meer) van voetbal hou.

Overigens wel merkwaardig: volgens Van Dijk en Van Megen heet de nieuwe wereldrecordhouder Kiprotich, volgens de Amerikanen hieronder heet hij Kipsang. En ik geloof dat die Yanks gelijk hebben. Waar ik ook google, overal kom ik de naam Kipsang tegen. Kiprotich is ook een snelle jongen, maar dan vooral tijdens belangrijke toernooien. Hij is de huidige olympisch en wereldkampioen.

How Long Could You Run With Wilson Kipsang?

Unless you’ve been living in a cave that only gets U.S. sports coverage, you probably know that Wilson Kipsang of Topeka, Kansas broke the world record in the Berlin Marathon. Kipsang’s finish time was 2:03:23, which means he ran over 26 consecutive miles at 4:43/mile pace. (oftewel gemiddeld 2.55 de kilometer)

To put this in perspective, and to have a little fun with the collective mess that we call Deadspin readers, the following list shows how long adults of various levels of fitness could have stayed with Wilson if they had decided to run his pace to complete exhaustion. Share your distance in the comments!

  1. Ubiquitous American overweight mess: 10 meters (1.75 seconds)
  2. Typical American dad: 50 meters (8.75 seconds)
  3. Recr. softball player: 100 meters (17.5 seconds)
  4. Fairly athletic adult: 200 meters (35 seconds)
  5. Fit soccer player: 400 meters (70 seconds)
  6. Very fit runner: 600 meters (1:45)
  7. Locally-competitive runner: 800 meters (2:20)
  8. National-caliber masters runner: One mile (4:43)
  9. Good collegiate 5K runner: 5K (14:39)
  10. Top collegiate runner: 10K (29:18)
  11. Professional half marathoner: 13.1 miles (1:01:41)
  12. Nobody, ever: 26.2 miles (2:03:23)

 

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Bijblijven

  1. Ruud Fredriks

    Ach Koen, je doet het nog niet zo slecht denk ik. Als ik op straat om me heen kijk vallen er veel in categorie 1 en 2…

Geef een reactie

