Sporten en griep

 

door Koen de Vries

Het was niet druk vanmorgen op de baantraining van Dynamica. Hooguit twintig mannen en vrouwen hadden de weg naar het stadgewestelijke sportpark kunnen vinden. Aan het weer kan het niet gelegen hebben, want tot vijf minuten voor het begin van de training was het droog. Pas toen begon het te regenen. En niet zo’n klein beetje ook. Nee, het lag aan de griep. Als alle berichten kloppen, lagen tal van Walcherse hardlopers met griep op bed.     

Ook onze trainer Pier Beijer was er niet en zijn vrouw Tea evenmin. Ziek! Griep! De honneurs werden meer dan voortreffelijk waargenomen door Frans Bos. Zondag dacht ik dat ik zelf ook geveld zou worden door de griep. Mijn genies moet door het hele PZC-kantoor te horen zijn geweest. Een intensieve vitamine C-kuur en nog wat andere wondermiddeltjes hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat de griepaanval is afgeslagen. Ik voelde me kiplekker toen ik vanochtend opstond en liep zelfs erg lekker op de baan.

Griep is een grote vijand van elke sporter. Op de site sportzorg.nl wordt er weer eens nadrukkelijk op gewezen dat je uit moet kijken als je griep hebt of hebt gehad. Erwin Harmes zal het kunnen bevestigen. Hij werd vorig jaar opgenomen in het ziekenhuis met een ontstoken hartzakje. Het gevolg van te snel gaan sporten na een griepje. Ik heb de tekst van sportzorg.nl over griep van het internet geplukt:

Trainen met griep/koorts onder de leden is gevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een ontsteking. Rust nemen dus en niet trainen! Ook nadat je je weer beter voelt, heeft je lichaam een aantal dagen rust nodig om te herstellen.

De basisregel die je het beste kunt hanteren luidt dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet lopen. Had je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met trainen.

De ‘nek-check’ Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts!) wel doortrainen. Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de ‘nek check’. Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje. Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten.

Twee gouden regels:

Regel 1: Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden. Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.

Regel 2: Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst. Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen. Tip: Houdt een logboek bij om jouw reacties op trainingen en wedstrijden bij te houden en te leren kennen! Op www.sportzorg.nl is een voorbeeld van een logboek te vinden.

Wist je verder dat: Het vroegere geloof dat koorts bij een verkoudheid of griep “eruit gezweet kan worden” onterecht is? Sporten met koorts wordt sterk afgeraden!

Sportzorg.nl is een samenwerkingsverband tussen de Vereniging voor Sportgeneeskunde, de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid Milieu. Sportzorg.nl is een onafhankelijke website en de ontwikkeling van de site is mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport. Volg Sportzorg.nl ook op Twitter: www.twitter.com/sportzorg en Facebook: www.facebook.com/sportzorg.

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Sporten en griep

  1. interessant stukje Koen. Waar ik nu zelf pas weer mee zat, is dat je na een griep zomaar longontsteking kan oplopen. De griep is/lijkt over maar je voelt je gewoon nog beroerd. Dan kun je een virale of bacteriële longontsteking hebben. Bacterieel kan met antibiotica snel genezen, viraal alleen met rust.
    Als je dit onderschat kun je een mindere longfunctie overhouden! Dit is niet echt bevorderlijk voor snelle looptijden…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s