Oudste atleet van België stapt uit het leven


door Maurice Steketee
België treurt. Net over de grens met Zeeuws-Vlaanderen stapte vandaag de oudste atleet van het land uit het leven. Emiel Pauwels, 95 jaar en woonachtig in Brugge, pleegde euthanasie. ,,Als ik niet meer kan lopen, hoeft het voor mij niet meer”, zei de ernstig zieke Pauwels vlak voor zijn dood. De inwoner van Brugge had maagkanker en sporten zat er niet meer in.
Het verhaal van Pauwels verscheen de afgelopen weken in bijna alle Belgische kranten, een filmploeg van de VRT legde zijn laatste kerstviering vast.
In 2013 werd Pauwels nog Europees kampioen op de zestig meter in Spanje. Het werd een memorabele race zoals in bovenstaand filmpje is te zien.
Er ging een schok door de Belgische atletiekwereld toen Pauwels onlangs zijn dood aankondigde. En ook vandaag, na zijn overlijden, kwamen er veel reacties op twitter. Belgie is een sportheld armer.
Zie ook: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/EP_140106_Terzake?video=1.1825709

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140107_060?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding

2 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

2 Reacties op “Oudste atleet van België stapt uit het leven

  1. NIVEAUVERSCHIL. ( Enige overdenking n.a.v. deze en andere gebeurtenissen )

    Deze Belgische atleet stapte op 95 jarige leeftijd uit het leven, omdat hij wegens een ernstige ziekte niet meer kon lopen. De meeste mensen halen deze leeftijd niet, maar waarom blijven mensen tot op hoge leeftijd wedstrijdgericht actief? Zelf ben ik nog maar 63, maar al wel 50 jaar atleet. Ik en al die andere actieve 60 plussers hebben dus nog veel wedstrijden voor de boeg. Of toch niet! Afgelopen zaterdag deed ik voor de 41e keer mee aan de Wallenloop in Goes. In mijn beste dagen liep ik deze 6 ronden ( hetzelfde parcours, alleen nog geen asfalt, maar kiezelsteentjes op de Wallen ) in 27.28 min. Nu doe ik er bijna 3 kwartier over en word ik door ruim 80 deelnemers gedubbeld. Door 18 deelnemers zelfs 2 keer, maar de Jan Roose uit 1976 was dat ook gelukt. Er waren echter nog deelnemers achter me, dus voorlopig geen schande, maar toch. Hoe lang vind ik dat nog leuk? Met het steeds oudere hardlooplegioen wordt het niveauverschil steeds groter. Voor de jury wordt het bijhouden van de rondjes ook moeilijker en op smalle parcoursen en veel deelnemers ontstaan er bij het dubbelen problemen. Emiel Pauwels liep zijn wedstrijdjes op de baan hoofdzakelijk tegen leeftijdsgenoten of iets jonger. Je krijgt dan beelden zoals op de video, 2 deelnemers op de 60 meter, maar op deze manier bleef hij er plezier in houden. Voor een gewone organisatie is dit geen optie. Op de atletiekbaan kan de organisatie nog series op sterkte indelen, maar op de weg en de crossen loopt alles van ongeveer 18 tot 80 samen. Weliswaar dikwijls met verschillende leeftijdscategorieën, maar het verschil van iemand van 55 en 64 is groter dan van 35 en 44, ook al is het in beide gevallen in jaren hetzelfde. Er is niet voor niets een officiële indeling om de 5 jaar bij de masters! In België is het normaal, dat bij de crossen de mannen masters apart lopen. Alles boven de 40 jaar start samen ( sommige wedstrijden met de eerder door mij beschreven handicapformule ) en hoewel er dan ook nog deelnemers worden gedubbeld, is het niveauverschil toch al minder groot. We spreken dan bij eenvoudige wedstrijden al snel over 80 tot 100 “oudjes”, waarvan zo’n 30 lopers de 60 al gepasseerd zijn. Voor de atletiek zijn al die masters niet echt belangrijk. Ze zijn niet de besten van het land, komen niet in aanmerking voor Olympische Spelen , Europese- en wereldkampioenschappen, maar toch zijn ze voor veel wedstrijden vanwege hun aantal juist wel erg noodzakelijk. Hier in de provincie heb ik de laatste jaren al een paar oudere wedstrijdatleten zien afhaken of in ieder geval minder zien starten. Een natuurlijke gang van zaken zou je kunnen zeggen. Of kunnen we met enige aanpassingen deze mensen toch voor de wedstrijdsport behouden. Het mag natuurlijk niet ten koste gaan van de jongere atleten. Praat ik nu alleen voor mezelf, of leeft dit bij meer oudere lopers? Ik besef ook dat deze overdenking soms haaks staat op mijn normale uitspraken.

Geef een reactie

