Gelukkig nieuwjaar

door Koen de Vries

Om te beginnen iedereen, ja echt iedereen, een sportief, gezond en voorspoedig 2014 gewenst. Maak er wat moois van, het (hardloop)leven is veel te kort om kansen te laten liggen. Voor mij kwam er pas op op de laatste dag van 2013 met de Tankloop een eind aan een bewogen hardloopjaar. Die Tankloop is leuk, en na afloop van die Tankloop is het vaak nog leuker.  

Zo ook dit jaar. Hoewel het parkoers een stukje zwaarder was omdat je bij Zoutelande niet meer door het dorp loopt maar over de boulevard moet, was ik over de bijna 20 kilometer toch acht minuten sneller dan vorig jaar. Wat mij betreft bijzaak, het ging vooral om de gezelligheid. En die was er in het Pannenkoekenhuisje in Dishoek, waar de oliebollen in overvloed werden rondgedeeld en het bier rijkelijk stroomde. Een mooie afsluiting.

Ik heb de boeken er nog even op nageslagen. Ik deed in 2013 mee aan twaalf trails, vier marathons, één halve marathon en zes loopjes die in de categorie diversen horen. Ze waren allemaal hartstikke leuk, maar sommigen waren natuurlijk leuker dan andere. Absoluut hoogtepunt was de Transvulcania (11 mei), een trail over 83 kilometer en met 8500 hoogtemeters over het Canarische eiland La Palma. Ik was ruim 16 uur onderweg, maar liep hem wel uit. M’n finish om 22.15 uur in Los Llanos de Aridane zal ik nooit  vergeten. Er stonden zo laat op de avond nog duizenden mensen te wachten op de laatste finishers. Ik was helemaal kapot en toch kon ik dankzij al die toeschouwers de laatste kilometers weer gewoon hardlopen. Dit was een Spaanse Elfstedentocht. Ultiem kippenvel.

Een andere prachtige trail was de Trail de Cote d’Opale in Noord-Frankrijk. Met Ingrid liep ik er 63 fantastische kilometers. Ook een dag om nooit te vergeten. Verder waren er hoogtepunten in eigen provincie: de Kustmarathon, de Marathon Zeeuws-Vlaanderen en de Trail by the Sea. Waar het kleine Zeeland groot in kan zijn!

Aan het eind van dit jaar stond ik fysiek voor het eerst op het podium na een hardloopwedstrijd. Ik was tweede bij de mannen 55+ in de Den Inkelcross. Een mijlpaal, ook een dag later toen ik in Gent vanuit het niets zomaar m’n p.r. op de marathon verbeterde. Van 3.33.33 naar 3.25.13. Ik hoop dat 2014 minstens even mooi wordt als 2013, met een iets happyer end.

Die Transvulcania ga ik nog een keer doen. Ik heb ingeschreven en hetzelfde startnummer gekregen als vorig jaar: 396. Daar komt nog een reisje naar de Canarische Eilanden bij. Op 1 maart doe ik mee aan de Trans Gran Canaria. Ik had voor de langste trail kunnen kiezen, over 125 kilometer, maar heb daar na rijp beraad toch maar van afgezien. Misschien volgend jaar. Het wordt de trail over 83 kilometer. Met z’n 4500 hoogtemeters een stuk minder zwaar dan de Transvulcania, maat evengoed een grote uitdaging.

De derde uitdaging van 2014 zoek ik waarschijnlijk in Winschoten. Daar wordt in september het NK 100 kilometer gelopen. Op papier een stuk saaier dan die twee trails, maar een echte uitdaging geeft kleur aan alles. Ook aan tien vlakke rondjes van tien kilometer.

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Gelukkig nieuwjaar

  1. Igna

    Het was gistermiddag inderdaad heel gezellig Koen, wat een mooi loopjaar heb je achter de rug, en met je fantastische plannen voor 2014 zit het met de toekomst ook wel goed.
    Voor iedereen een gezond, gelukkig en gezellig 2014 met heel veel loopplezier

Geef een reactie

