Mooie dag met een triest einde

Afbeelding

De deelnemers maken zich klaar voor de start, met op de voorgrond de uiteindelijke winnaar Martijn de Kok.

door Maurice Steketee
De dag begon zaterdag zo mooi, maar kreeg een wending die ik niet snel zal vergeten. Vlak voordat ik bij de finish was van de Stelleplas Kerstcross zag ik een loper in de modder liggen. Later bleek dat het om Rinus Joosse ging, die onwel was geworden, door een hartinfarct. Gelukkig was de EHBO snel ter plaatse, die leverde fantastisch werk. Ook de ambulance en politie waren heel snel aanwezig. Het maakte een diepe indruk op mij en organisator Jan Roose. Jan wilde het graag van zich afschrijven, en omdat veel mensen belangstellend zijn hoe het is afgelopen, hieronder het verhaal van Jan Roose:

Genieten is tegenwoordig het toverwoord in de sport, maar ik haat dat woord. Bij hardlopen wil ik strijd leveren, beetje afzien en dat brengt me al 50 jaar plezier. Bij mijn eigen kerstcross loop ik ook mee, maar dan doe ik rustig aan. Alle beslommeringen i.v.m. de organisatie verhinderen een goede voorbereiding en aangezien ik toch meestal achteraan bengel, mag het dus op zo’n middag een beetje minder snel. Jarenlang ben ik al bezig met het promoten van de cross. Echter met weinig succes. De 5 vorige Jarocrossen hadden te weinig deelnemers en mijn opzet van de nieuwe crosscompetitie is na een jaar weer afgedankt. Zoals eerder gezegd: nog één seizoen proberen en anders stoppen. Voor de 3e Brasserie Stelleplascross waren er vrijdagavond echter al 76 inschrijvingen en zoveel hadden er nog nooit meegedaan. Ik had maar 100 prijsjes ingekocht, dus zaterdagochtend nog vlug naar de supermarkt. In tegenstelling tot vorig jaar ook nog eens superweer, dus misschien wel 30 na-inschrijvingen. Het werden er nog meer en voor de eerste keer haalden we meer dan 100 deelnemers. Er stonden bijna 70 mannen aan de start, maar ook bij de dames en de 2 jeugdreeksen was er een leuke deelname. Om 14.15 uur werd ik door mede-organisator Jaap Oele al gefeliciteerd. Als hekkensluiter van het mannenveld kreeg ik veel aanmoedigingen en complimenten. Bedoelen ze dit nu met genieten? Maar toen kwam de koude douche. Bij mijn laatste doorkomst en nog 1 ronde te gaan, zag ik dat er iets ernstigs aan de hand was. Er lag een loper op de grond, die gereanimeerd werd. Ik kon niet zien wie het was, maar direct schoten er allerlei nare gedachten door mijn hoofd. Hevig geëmotioneerd begon ik aan mijn laatste ronde en na ongeveer 200 meter had ik mezelf weer een beetje onder controle. Bij het bruggetje kwam Jaap me tegemoet en toen hoorde ik dat het om Rinus Joosse ging. Rinus is ook een tijdje lid geweest van de club uit Stabroek, dus reed ik regelmatig met hem mee naar een wedstrijd. Ik probeerde toch door te lopen naar de finish, maar bij het restaurant mocht ik begrijpelijkerwijs niet verder. Rinus zijn gezondheid is belangrijker dan een stom crossje en gelukkig heeft men hem goed kunnen helpen. Nogmaals dank aan de hulpdiensten. Rinus is in het ziekenhuis van Terneuzen al geholpen en is bij kennis. Hij is wel erg verward en beseft niet wat er is gebeurd. Wat voor mij een triomftocht over 5 ronden moest worden eindigde, om de woorden van mijn vroegere trainer te gebruiken, als een nachtmerrie. Gelukkig heb ik vandaag nog meer  berichten gekregen van mensen, die mij een hart onder de riem wilden steken. Bedankt allemaal, maar voor Rinus en zijn familie is het allemaal veel erger. Alle lopers en loopsters, die Rinus in deze moeilijke periode willen steunen, kunnen een kaartje sturen naar Christinastraat 21 4475 AG in Wilhelminadorp. Dit laatste idee is van  Maurice, maar heeft mijn volledige steun. Een adres en kamer van het ziekenhuis weet ik niet, maar ze komen zeker bij Rinus terecht. Ik wilde mijn verhaal ook even kwijt en hoop dat jullie daar ook begrip voor hebben.
Jan Roose

  

8 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

8 Reacties op “Mooie dag met een triest einde

  1. Esther

    Mooie woorden jan en gelukkig waren ze er gauw bij …het is zo lieve man… Ik was ook helemaal van slag… Sterkte aan de familie … Groetjes esther

  2. Van ganserharte wens ik Rinus voorspoedig herstel toe! Hoop hem zo snel mogelijk weer onder ons bij AV’56 te zien genieten van ‘zijn’ sport! Voor het heftige voorval plaatsvond zag ik rond de Stelleplas een clubje hardlopers heerlijk GENIETEN van een pirma georganiseerde cross waar opvallend veel Belgen aan de start stonden! Martijn gefeliciteerd met je ‘thuis’ winst.

  3. Arjo en Regina Verhage

    Allereerst willen wij Rinus een heel voorspoedig herstel toewensen en hopen dat hij weer gauw van de partij mag zijn. En Jan, jij en de medeorganisatoren bedankt! Wij hebben een super middag gehad, het was genieten. Het parcours was gaaf met een heerlijk zonnetje erbij, wat wilt een loper nog meer…. hopen volgend jaar weer van de partij te mogen zijn.

  4. Cees van den Bulck

    Uiteraard alle begrio voor je verhaal, Jan. Ik hoop dat Rinus er weer bovenop komt en dat jij later met terugwerkende kracht kunt nagenieten van het succes van deze cross.

  5. ko Meulmeester

    Ik hoop dat RInus er weer goed uitkomt en wens hem veel sterkte,ook voor jou jan kreeg ik eenbrok in de keel bij jou doorkomst ,heb nog een loper achter je aangestuurd want ook dat vertrouwde ik niet ,hou vol jan prachtige loop daar ,op mij kan jij altijd rekenen. Ko Meulmeester

  6. rudy de pauw

    Veel sterkte Rinus,Zelf een ruime 65+er,heb ik je enkele jaren geleden leren kennen als een sportieve tegenstander waar je nooit klaar mee was.Hoop je snel terug te zien op de wedstrijden.
    Rudy De Pauw
    Herenthals
    Belgie

  7. Esther

    Als jongste dochter van Rinus wens ik jullie allemaal te bedanken en dan voornamelijk voor de snelle hulp die geboden werd. Zonder deze snelle interventie had het verhaal een heel ander einde gekregen. De toestand van mijn pa is redelijk naar omstandigheden. Hij heeft inderdaad nog wat moeite met het verwerken van informatie maar dat komt tezijnertijd allemaal terug in orde. Mijn vader is vooral dankbaar….. héél dankbaar……net als wij zijn familie……

  8. Goed om te horen Esther dat het alweer wat beter gaat met Rinus. We hopen dat hij spoedig weer de oude is!

Geef een reactie

