Het Geheim van Hardlopen (oftewel meten is weten)

door Koen de Vries

Voor Kerstmis kreeg ik een hardloopboek kado dat anders is dan alle andere die ik tot nu toe heb gelezen. Het heet Het Geheim van Hardlopen en gaat nu eens niet over bijzondere hardloopbelevenissen en vage begrippen als flow, runnershigh, endorfine en wat weet ik nog niet meer. Het Geheim van het Hardlopen gaat over wetenschappelijke modellen die op hardlopen worden losgelaten.  

In de inleiding worden tal van zaken aangegeven die de schrijvers Hans van Dijk en Ron van Megen hebben onderzocht. Een kleine greep daaruit: Hoeveel langzamer word je bij warm weer? Hoeveel langzamer ga je als er heuvels in het parkoers zijn? Loop je op wedstrijdschoenen echt sneller? Wat is de invloed van paslengte en pasfrequentie? In korte hoofdstukken worden deze zaken behandeld.

Ik heb het boek nog lang niet uit, maar heb er al wel wat stukken uitgepikt. Ik ben sinds september nogal rigoureus afgevallen, van 78 naar 72 kilo, en was benieuwd naar het effect daarvan op m’n prestaties. Temeer omdat ik twee weken terug in Gent zonder noemenswaardige voorbereiding opeens m’n p.r. op de marathon van 3.33.33 naar 3.25.13 verbeterde.

Van Dijk en Van Megen komen als het om gewichtsverlies of – toename gaat met de volgende simpele formule op de proppen. Als je 10% afvalt, moet je 10% sneller kunnen lopen. Er vanuit gaand dat ik op 16 mei 2009 in Zeeuws-Vlaanderen met een gewicht van 78 kilo liep, zou ik nu dat record van 3.33.33 met 7,7% moeten kunnen verbeteren (1% = 0,78 kilo; 7,7×0,78 = die 6 kilo gewichtsverlies). 7,7% van 3.33.33 oftewel 213 minuten =  16 minuten en 24 seconden. Zo veel sneller zou ik dus kunnen op de marathon. Dat is dus 3.33.33 – 0.16,24 = 3 uur 17 minuten en 9 seconden.

Mijn eerste conclusie was dat er dus nog rek in mijn marathontijden!!!! Maar toen stuitte ik op het hoofdstuk over de invloed van je leeftijd op je prestaties. De schrijvers van het boek komen tot de conclusie dat je vanaf je 35e jaarlijks ongeveer 0,8% van je snelheid inlevert. En boven je 55e is dat zelfs 1% per jaar. Even uitgaand van die 3.33.33 op 16 mei 2009; sindsdien ben ik 4,5 jaar ouder geworden. Ik ben dus 4,5 x 0,8% langzamer geworden, plus nog 0,3% extra omdat ik inmiddels 1,5 jaar ouder ben dan 55 jaar. In die tijd ben ik dus 3,9% langzamer geworden. Dat is 11 minuten en 35 seconden. Die tellen we bij de 3.17.09 op en dan komen we uit op 3.28.44. En dan blijkt opeens dat ik me in Gent zwaar heb overtroffen!!

Je kunt in deze rekensom natuurlijk allerlei gaten schieten. Want wie zegt bijvoorbeeld dat die 3.33.33 van 2009 in Zeeuws-Vlaanderen mijn maximum was? En dat die 3.25.13 van veertien dagen geleden in Gent dat wel of juist niet was? En er zijn natuurlijk nog tal van andere factoren die een rol spelen: Was het weer op die twee data vergelijkbaar? En het parkoers? En hebben die Hoka-schoenen waar ik laatst jubelend over schreef in Gent misschien een positieve invloed uitgeoefend? Of heb ik dankzij mijn toegenomen hardloopervaring mijn race in Gent misschien beter ingedeeld? Van die dingen, ja. Van die dingen.

Het leuke van Het geheim van het Hardlopen is dat ook dit soort factoren tegen het licht worden gehouden. Meten is weten. Als je dit boek leest, blijf je rekenen en nadenken over hardlopen in het algemeen en je eigen prestaties in het bijzonder. Op een heel andere manier dan je gewend bent. Een aanrader!!!

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Het Geheim van Hardlopen (oftewel meten is weten)

  1. Leendert van de Ven

    Wederom heb ik met veel plezier je verhaal gelezen Koen. Waar gaat dat naar toe in 2014 met al die PR’s? Veel succes met de nieuwe uitdagingen dit jaar.

Geef een reactie

